Start > Körkortsforum > Kuggad pga att andvända säkerh…

Kuggad pga att andvända säkerhetsfunktioner

bobbyblob_robert 2023-09-14 18:10 ! Citera #
Efter 45 min körning (i bland annat trafikerad 100 väg) utan kommentar eller att bli ingrepp så fick jag höra att även om jag hanterade bilen bra så blir jag underkänd eftersom jag inte vred mig en enda gång för att kolla döda vinkeln. I för sig så gjorde jag inte det men jag hade full koll på döda vinkeln med hjälp av bilens flera döda vinkeln kameror och döda vinkeln indikator på sidospeglarna. jag trodde att man fick andvända alla bilens inbyggda funktioner (så länge man gör det trafiksäkert), men enligt inspektören så kommer dom hjälpmedlerna inte duga om en ”polisbil kör om mig i 200km/h”. Att ha koll på döda vinkeln är helt kritiskt för trafiksäkerheten, så eftersom inspektören inte ingrep och stoppade körprovet så antar jag att hon förstod att jag hade koll på döda vinklen med hjälp av indikatorerna och skärm? Jag har kört mycket med både med och och utan döda vinkeln indikator(vi har två olika familjebilar), så jag får helt enkelt göra om provet utan att förlita mig på bilens säkerhetsfunktioner. Ville bara dela med mig som tips för folk som ska köra upp att inte göra samma misstag som mig. (Förtydiligan så var det trafikverkets automatväxlade bil som jag körde upp i, den var sprillans ny 8-) ).
Kevin 2023-09-14 19:41 ! Citera #
Oavsett säkerhetssystem i bilen ska man kolla döda vinkeln på traditonella sättet genom att vrida huvudet samma sak med start och stopp funktionen jag stängde av den och när jag hade uppkörningen och man närmade sig en järnvägskorsning så stängde jag av bilen med att ta ut nyckeln ändå samma sak förklarade körläraren att man ska inte förlita sig på back kameran utan man ska förlita sig o kolla döda vinkeln sidospeglarna och inner spegeln så du vet till nästa gång lycka till på nästa uppkörningen!
bobbyblob_robert 2023-09-14 21:07 ! Citera #
Tack så mycket! Bra tips, ska nog stänga av den funktionen om jag blir tilldelad samma bil nästa provtillfälle.
T 2023-09-16 10:15 ! Citera #
Det vi iallafall kan vara överens om är att all ny teknik i bilar är förvirrande.

Förrättarna får i och med denna ännu flera argument för att kugga asprianter.
Är man oförberedd på tekniken och under vilka omständigheter den får sättas tillit till så kommer det att gå åt pipan.
Annat exempel är bilar som stoppar motorn när man står stilla några skunder vid rödljus. Är man oförberedd är det lätt att tro att man av okänd anledning fått motorstopp där och börjar hålla på med startnyckeln.

Utifall det anses icke-trafiksäkert att använda dödavinkelnindikator för att förutsätta att kursen är klar, borde den inte finnas i bilar överhuvudtaget utan helt förbjudas. Varför ska den finnas om en koll av den inte går att lita på? Det är ett realtidsverktyg till skillnad från exempelvis en digital vägkarta.
Snart 2023-09-16 19:17 ! Citera #
Fast.. är det inte värt att kunna göra saker utan att funktionerna finns? Dom är där för att hjälpa, inte för att ersätta.
Björn He 2023-09-17 21:58 ! Citera #
Man måste kanske åtminstone på uppkörningen vända sig snett bakåt för att kontrollera den s.k. dolda vinkeln i god tid före sväng, körfältsbyte eller annan ändring av fordonsplaceringen i sidled - men det betyder inte att det är absolut obligatoriskt att titta snett bakåt när man väl har fått körkort och får köra ”på riktigt”. Jag tycker att en titt snett bakåt (i dolda vinkeln) oftast verkar göra mer skada än nytta, det borde räcka att titta enbart i backspegeln för att kunna hålla uppsikt bakåt bredvid fordonet.

De flesta som redan har körkort brukar väl ändå oftast titta enbart i backspegeln och sedan försöka svänga eller byta körfält ”på chans”. Men det får man tydligen inte göra på uppkörningen; någon uppkörningselev här berättade för några månader sen att hon (eller han) blev kuggad efter ett ingripande av inspektören, som ansåg att eleven inte höll uppsikt i dolda vinkeln och därför tog tag i ratten för att ”styra bilen tillbaka” då eleven försökte byta körfält från vänster till höger i en cirkulationsplats vid planerad utfart från cirkulationen. Jag tycker det var mycket onödigt, och dessutom riskfyllt ingripande. Inspektören skulle väl inte ha ingripit sådär om han hade suttit bredvid en fordonsförare som redan har körkort?! Det är såvitt jag vet olagligt att manövrera ett fordon om man inte är fordonsförare.

Inspektören kunde hellre bara ha låtit eleven byta körfält utan att titta i dolda vinkeln, det var ju ingen risk om ändå inget fordon befann sig precis bredvid uppkörningsbilen just då. Istället för att ingripa så kunde väl inspektören hellre bara ha ombett eleven att (snarast möjligt) stanna och sedan meddela henne (eller honom) att ”Du har kört färdigt för denna gången, din körning är inte godkänd eftersom inte du tittade i döda vinkeln innan körfältsbyte, du måste kontrollera döda vinkeln innan du byter körfält (åtminstone på uppkörningen).”.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor