Start > Körkortsforum > Högerregelskorsning

Högerregelskorsning

emil 2023-09-14 15:58 ! Citera #
Hej


har en fråga som jag klurat över länge men kan ej svaret... (kanske klart för andra men ej för mig) :)


ifall jag är på väg mot en högerregels korsning med ett övergångställe precis innan och ska svänga vänster. initialt finns ingen trafik från höger som jag behöver väja för men mycket framför mig som ska rakt i motsatt riktning som jag behöver väja för.

dvs medan jag väntar för att trafiken rakt framför mig blir tom kanske det kommer bilar från min höger och då kanske jag blockerar deras vägg. så hur ska jag placera mig medan jag väntar för en lucka. mitt i korsningen eller innan korsningen vid övergångstället för att vänta på att trafiken framför mig blir tom men samtidigt inte blockerar för trafiken till höger ???


snälla hjälp
Björn He 2023-09-15 00:07 ! Citera #
Om man inte har fordon från höger att behöva väja för så är det okej att stanna mitt i korsningen för att väja för mötande trafik, under förutsättning att man inte blockerar övergångsstället före korsningen. Annars bör man stanna och lämna företräde före övergångsstället och, när all mötande trafik passerat, köra sakta fram och hålla uppsikt till höger och sen, när inga fordon att väja för kommer från höger, köra vidare in på den vänstra korsande körbanan.
Svårare än såhär ska det inte vara.
emil 2023-09-15 12:12 ! Citera #
Jo men om jag ställer mig mitt i korsningen medan jag väntar för mötande trafik (framför övergångstället). är det inte problem ifall medan jag väntar för mötandetrafik så kommer bilar från höger som jag ska väja för men som jag ej kan då jag är mitt i korsningen?
Björn He 2023-09-15 12:43 ! Citera #
emil 2023-09-15
Jo men om jag ställer mig mitt i korsningen medan jag väntar för mötande trafik (framför övergångstället). är det inte problem ifall medan jag väntar för mötandetrafik så kommer bilar från höger som jag ska väja för men som jag ej kan då jag är mitt i korsningen?
Det bör inte spela någon roll om du stannar mitt i en korsning för att väja för mötande trafik, samtidigt som något fordon närmar sig från höger som hindras av din bil som står i vägen. I ett sånt fall måste fordonet som kommer från höger släppa förbi dig, trots att du har väjningsplikt enligt högerregeln, om du nu har hunnit köra in i korsningen men tvingats stanna där för att lämna företräde för mötande trafik, innan ett fordon från höger hunnit börja köra in i korsningen.

Om du har mötande trafik att väja för så har likaså en eventuell fordonsförare från din högra korsande väg själv fordon från höger att behöva väja för, man bör inte, bedömer jag, vara skyldig att väja för fordon från höger, trots högerregeln, om du fordonsföraren som just kommer från höger själv har väjningsplikt - mot fordon från hans högra korsande körbana.

Om en fordonsförare som just kommer från höger själv har ett fordon från höger att behöva väja för, då är han faktiskt skyldig att väja ÄVEN för en som kommer från vänster, eftersom han inte får stanna mitt i korsningen för att ge enbart fordon från höger fri väg, för att onödigtvis blockera vägen för korsande trafik är förbjudet enligt blockeringsregeln.
Precis som att man måste se till att stanna före ett övergångsställe vid köbildning, och inte köra precis bakom fordonet framför i kön, så att man riskerar att stanna på övergångsstället.
Gäst 2023-09-15 14:58 ! Citera #
Så ifall jag närmar mig en korsning och ska vänster och har momentärt ingen till höger men trafik framför mig ska jag köra över övergångstället och vänta eller vänta innan övergångstället ifall trafik från höger kommer?
Björn He 2023-09-20 14:50 ! Citera #
Gäst 2023-09-15
Så ifall jag närmar mig en korsning och ska vänster och har momentärt ingen till höger men trafik framför mig ska jag köra över övergångstället och vänta eller vänta innan övergångstället ifall trafik från höger kommer?
Du ska ju köra över övergångsstället och stanna för att ge mötande trafik företräde EFTER och inte på övergångsstället, om det nu finns tillräckligt utrymme efter det. Sen om det kommer något fordon från höger samtidigt som du har mötande trafik att behöva väja för så behöver du icke väja för fordonet från höger, trots högerregeln, anser jag i alla fall, med hänsyn till att han från höger i en sån trafiksituation själv har fordon från höger att behöva väja för, då måste han faktiskt väja även för en som närmar sig från vänster eftersom det är förbjudet enligt blockeringsregeln att onödigtvis blockera körbanan för fordon från vänster genom att stanna mitt i korsningen för att ge enbart fordon från höger företräde.
Skulle du hinna köra in i en korsning, men behöva väja för mötande trafik, samtidigt som en annan kommer från höger (som själv har fordon från höger att väja för), då måste den som kommer från höger alltså ge upp sin företrädesrätt och stanna för att släppa förbi dig från vänster, trots att du har väjningsplikt enligt högerregeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 22:34
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo