Jo men om jag ställer mig mitt i korsningen medan jag väntar för mötande trafik (framför övergångstället). är det inte problem ifall medan jag väntar för mötandetrafik så kommer bilar från höger som jag ska väja för men som jag ej kan då jag är mitt i korsningen?
Det bör inte spela någon roll om du stannar mitt i en korsning för att väja för mötande trafik, samtidigt som något fordon närmar sig från höger som hindras av din bil som står i vägen. I ett sånt fall måste fordonet som kommer från höger släppa förbi dig, trots att du har väjningsplikt enligt högerregeln, om du nu har hunnit köra in i korsningen men tvingats stanna där för att lämna företräde för mötande trafik, innan ett fordon från höger hunnit börja köra in i korsningen.
Om du har mötande trafik att väja för så har likaså en eventuell fordonsförare från din högra korsande väg själv fordon från höger att behöva väja för, man bör inte, bedömer jag, vara skyldig att väja för fordon från höger, trots högerregeln, om du fordonsföraren som just kommer från höger själv har väjningsplikt - mot fordon från hans högra korsande körbana.
Om en fordonsförare som just kommer från höger själv har ett fordon från höger att behöva väja för, då är han faktiskt skyldig att väja ÄVEN för en som kommer från vänster, eftersom han inte får stanna mitt i korsningen för att ge enbart fordon från höger fri väg, för att onödigtvis blockera vägen för korsande trafik är förbjudet enligt blockeringsregeln.
Precis som att man måste se till att stanna före ett övergångsställe vid köbildning, och inte köra precis bakom fordonet framför i kön, så att man riskerar att stanna på övergångsstället.