Start > Körkortsforum > Trafikregler rondell och cykli…

Trafikregler rondell och cyklist

Doodly 2023-09-06 20:51 ! Citera #
Hej!

Idag cyklade jag i Dannemoragatan (se karta https://maps.app.goo.gl/59Z1Ywpxq3uvMMnH8?g_st=ic )

Frågan är: vid markerade punkten nära fartgubben, ska jag väja för bilen som kommer ut från den lilla rondellen och svänger vänster, eller ska bilen väja för mig?

Bilisten blev arg och överraskad och jag blev samma sak då det var första gången i fem år någon tuttade på mig och förväntade sig att jag ska stanna för dem. Eller så är det fel att köra den vägen och jag borde köra runt rondellen fast det finns ingen skylt som säger att man är tvungen att köra runt (förresten att cykla den riktningen är tillåtet endast för cyklister, annars vägen är enkelriktad för bilar).

Åsikter?
Madfly 2023-09-07 22:40 ! Citera #
Det finns ingen skylt som säger att detta är en rondell och det finns ingen indikation om företräde, så högerregeln gäller vid varje korsning med ”rondellen”. Även om det är sant att det inte finns någon skylt som säger att du måste svänga höger och cykla runt den moturs, så finns det en sådan skylt vid alla andra korsningar, så bilförare kommer förvänta sig att du gör det. Så, ja, bilföraren borde ha gett företräde åt dig, men de blev antagligen också förvånade över att du cyklade runt ”fel väg” (även om det var lagligt för dig att göra det).
Björn He 2023-09-08 00:03 ! Citera #
Alltså korsningen mellan Dannemora-, Upplands- och Västeråsgatan är faktiskt ingen cirkulationsplats, även om det är påbjuden färdriktning motsols runt oktagonen mitt i korsningen. Det är inte angivet på vägmärken att det är en cirkulationsplats där man har väjningsplikt mot fordon inne i cirkulationen, liksom Karlaplan där det inte heller är angivet att det är en cirkulationsplats; då gäller högerregeln, och en som kör i den cirkulära körbanan har alltså väjningsplikt mot varje fordon på väg in i cirkeln, eftersom inkommande fordon närmar sig från höger.
Doodly 2023-09-08 16:37 ! Citera #
Tack för era svar!

Jag tror att i framtiden kommer jag reducera fart och vara beredd att stanna då bilar kan komma från mitt höger. Dvs om jag tänker det som en vanlig korsning borde jag nog vara beredd att väja...
Björn He 2023-09-08 18:49 ! Citera #
Doodly 2023-09-08
Tack för era svar!

Jag tror att i framtiden kommer jag reducera fart och vara beredd att stanna då bilar kan komma från mitt höger. Dvs om jag tänker det som en vanlig korsning borde jag nog vara beredd att väja...
Du bör tänka på att väjningsplikt mot fordon närmande sig från höger (i färdriktningen) gäller, inte enbart i vägkorsningar, utan även i exempelvis terräng. När terrängmotorfordon skär varandras kurser så måste en förare av terrängmotorfordon väja för varje fordon som närmar sig från höger (sett i färdriktningen). Den så kallade högerregeln är bara undantagen i korsningar mellan två körbanor eller terrängleder där det är angivet på vägmärke att fordon på någon av körbanorna eller lederna har väjningsplikt eller att någon av dem är en huvudled, eller annars på platser där den s.k. utfartsregeln gäller.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 21:08
4
I dag 18:45
4
I dag 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor