Start > Körkortsforum > Automat eller manuell? Hjälp

Automat eller manuell? Hjälp

Mårskit 2023-09-06 19:39 ! Citera #
Jag har ungefär haft 9 st lektioner av 20 och växlingen är ett moment som jag tycker är svårt och motoriken sitter som inte. Men jag vill lära mig, de är väl inte helt omöjligt?

Men idag så sa min körskolelärare mig att hon skulle vara riktigt ärlig med mig och frågade om jag verkligen inte övervägde automat. Det kapade mig totalt man känner sig så värdelös.
Så frågan är är de värt att ta manuell även om det är svårare och bara bita ihop och kriga, eller ska man lyssna på henne och ta automat istället?
Gäst 2023-09-06 21:17 ! Citera #
Hej!
Jag valde den automat som lärde mig och tycker att det är lätt eftersom på framtid kommer mer använda el bilar och automat än manuell.

Det är upp till dig om du tycker att manuell är svårt, ta automat istället :)
Automat 2023-09-06 23:07 ! Citera #
Jag ville ha körkort snabbt så jag körde automat. 3 månader tog det från första körlektion på bilskolan till körkortet i handen. Dem flesta bilarna och framtida bilar idag är automat. Spara tid o pengar, kör automat. Dem flesta tar automat idag.
Gäst 2023-09-07 20:58 ! Citera #
Många gamla gubbar lever fortfarande på 50-talet och förespråkar för manuell.

Jag säger bara en sak: hellre automat än inget körkort alls!

Det är inte alla som har lyxen att ha föräldrar att köra med...

Vissa av oss har bara trafikskolan att förlita sig på och man har inte ”pappa-betala” pengarna heller.

Så ni med föräldrar att köra manuellt med. Grattis!
Gäst 2023-09-07 22:26 ! Citera #
Ta aut och lär dig köra bil. När du kan köra bil kan du lätt ta man körkort.
Björn He 2023-09-09 01:32 ! Citera #
Det är rimligast att ta normalt körkort (för både manuell och automat) än enbart automatkörkort. Det är billigast att köpa en äldre bil, om man vill bli bilägare, och majoriteten av de äldre bilarna (som är tillverkade omkring slutet av 1990-talet eller början av 00-talet) är manuellt växlade, har jag upplevt.
Björn He 2023-09-10 20:48 ! Citera #
Gäst 2023-09-07
Många gamla gubbar lever fortfarande på 50-talet och förespråkar för manuell.

Jag säger bara en sak: hellre automat än inget körkort alls!

Det är inte alla som har lyxen att ha föräldrar att köra med...

Vissa av oss har bara trafikskolan att förlita sig på och man har inte ”pappa-betala” pengarna heller.

Så ni med föräldrar att köra manuellt med. Grattis!
Det kan ju vara miljövänligare att köra automatväxlad bil, om nu de flesta hybridbilar är automatväxlade. Hybridbilar är miljövänligare och renare än fossila bilar, med tanke på att bensin- eller dieselmotorn i en hybrid enbart driver bilen vid behov medan bilen annars drivs helt av en elektrisk motor. Trots att elektriska motorer är miljövänligare så har biltillverkarna tydligen inte kommit så långt i utvecklingen av hybrid- eller rena elbilar, så gott som alla biltillverkare utom japanska (som Toyota och Honda) tillverkar ju tydligen än idag fossila bilar (med bensin- eller dieselmotor).

Jag tycker inte att etanol- eller biogasdrivna bilar är att betrakta som miljöbilar, för vid produktion/förbränning av etanol, biogas eller biodiesel släpps faktiskt större mängd av miljögifter (som CO2) ut i luften än vid körning med vanligt fossilt bränsle (bensin eller diesel), och att producera så kallade biobränslen (etanol, biogas eller biodiesel) gör faktiskt mer skada än nytta i miljön.
Vi hade dock kunnat ha mycket mindre antal bilar i större städer som Stockholm, om nu majoriteten av invånarna hade rest med kollektivtrafik istället för att köra egen bil; busstrafiken i storstadsområden skulle ha varit helt utsläppsfri om man hade haft kontaktledningar ovanför gatorna (liknande högspänningsledningarna ovanför järnvägen) och kört så kallade trådbussar, men nu i början av 21:a århundradet har man tydligen utvecklat en ny form av batteribussar som till skillnad från trådbussar drivs av en elektrisk motor, som kan laddas vid särskilda laddstationer, normalt uppsatta vid ändhållplatser eller andra större hållplatser där bussen gör längre uppehåll.
Gäst 2023-09-11 22:38 ! Citera #
Björn He 2023-09-10
Det kan ju vara miljövänligare att köra automatväxlad bil, om nu de flesta hybridbilar är automatväxlade. Hybridbilar är miljövänligare och renare än fossila bilar, med tanke på att bensin- eller dieselmotorn i en hybrid enbart driver bilen vid behov medan bilen annars drivs helt av en elektrisk motor. Trots att elektriska motorer är miljövänligare så har biltillverkarna tydligen inte kommit så långt i utvecklingen av hybrid- eller rena elbilar, så gott som alla biltillverkare utom japanska (som Toyota och Honda) tillverkar ju tydligen än idag fossila bilar (med bensin- eller dieselmotor).

Jag tycker inte att etanol- eller biogasdrivna bilar är att betrakta som miljöbilar, för vid produktion/förbränning av etanol, biogas eller biodiesel släpps faktiskt större mängd av miljögifter (som CO2) ut i luften än vid körning med vanligt fossilt bränsle (bensin eller diesel), och att producera så kallade biobränslen (etanol, biogas eller biodiesel) gör faktiskt mer skada än nytta i miljön.
Vi hade dock kunnat ha mycket mindre antal bilar i större städer som Stockholm, om nu majoriteten av invånarna hade rest med kollektivtrafik istället för att köra egen bil; busstrafiken i storstadsområden skulle ha varit helt utsläppsfri om man hade haft kontaktledningar ovanför gatorna (liknande högspänningsledningarna ovanför järnvägen) och kört så kallade trådbussar, men nu i början av 21:a århundradet har man tydligen utvecklat en ny form av batteribussar som till skillnad från trådbussar drivs av en elektrisk motor, som kan laddas vid särskilda laddstationer, normalt uppsatta vid ändhållplatser eller andra större hållplatser där bussen gör längre uppehåll.
Asså vad snackar du om?
Toyota och Honda gör rena bensin och diesel bilar!

På vilket sätt är biobränsle sämre än fossila?

Klart fler hade kunnat åka kollektivt om dom velat, men hela vitsen med en bil är just att slippa folk och sköta sig själv.

Batteribussar drivs av elmotor, trådbussar drivs av... elmotor... skillnaden är om det är batteri eller kabel som ger ström till motorn.

Vilket körkort man ska ta? Tycker man det är lätt att växla kör manuell, tycker man det är svårt kör automat. Strunta i vad andra tycker, dom kommer inte påverkas av ditt körkort!

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor