Många gamla gubbar lever fortfarande på 50-talet och förespråkar för manuell.
Jag säger bara en sak: hellre automat än inget körkort alls!
Det är inte alla som har lyxen att ha föräldrar att köra med...
Vissa av oss har bara trafikskolan att förlita sig på och man har inte ”pappa-betala” pengarna heller.
Så ni med föräldrar att köra manuellt med. Grattis!
Det kan ju vara miljövänligare att köra automatväxlad bil, om nu de flesta hybridbilar är automatväxlade. Hybridbilar är miljövänligare och renare än fossila bilar, med tanke på att bensin- eller dieselmotorn i en hybrid enbart driver bilen vid behov medan bilen annars drivs helt av en elektrisk motor. Trots att elektriska motorer är miljövänligare så har biltillverkarna tydligen inte kommit så långt i utvecklingen av hybrid- eller rena elbilar, så gott som alla biltillverkare utom japanska (som Toyota och Honda) tillverkar ju tydligen än idag fossila bilar (med bensin- eller dieselmotor).
Jag tycker inte att etanol- eller biogasdrivna bilar är att betrakta som miljöbilar, för vid produktion/förbränning av etanol, biogas eller biodiesel släpps faktiskt större mängd av miljögifter (som CO2) ut i luften än vid körning med vanligt fossilt bränsle (bensin eller diesel), och att producera så kallade biobränslen (etanol, biogas eller biodiesel) gör faktiskt mer skada än nytta i miljön.
Vi hade dock kunnat ha mycket mindre antal bilar i större städer som Stockholm, om nu majoriteten av invånarna hade rest med kollektivtrafik istället för att köra egen bil; busstrafiken i storstadsområden skulle ha varit helt utsläppsfri om man hade haft kontaktledningar ovanför gatorna (liknande högspänningsledningarna ovanför järnvägen) och kört så kallade trådbussar, men nu i början av 21:a århundradet har man tydligen utvecklat en ny form av batteribussar som till skillnad från trådbussar drivs av en elektrisk motor, som kan laddas vid särskilda laddstationer, normalt uppsatta vid ändhållplatser eller andra större hållplatser där bussen gör längre uppehåll.