Start > Körkortsforum > Bilar som ligger nära bakom, t…

Bilar som ligger nära bakom, tips

Anonym 2023-09-02 11:04 ! Citera #
Hej! Varje dag när jag är ute och övningskör är det bilar som ligger så nära bakom, det stressar mig sjukt mycket och gör att jag tar sämre beslut i trafiken (mitt egna fel, jag vet). Min handledare säger att jag bara ska skita i dom men det funkar inte för mig att tänka så. Jag har ändå övningskört länge så det känns inte som något som går över med tiden. Jag undrar om det finns fler som känt såhär och kommit över det, hur gjorde ni?

(Ja, jag följer hastighetsskyltarna)
Björn He 2023-09-02 11:25 ! Citera #
Jag vet inte vad man ska säga. Det bästa vore att helst ignorera bakomvarande fordon. Det är den bakomvarande förarens ansvar att hålla tillräckligt avstånd till ett fordon för att kunna undvika kollision, i händelse att framförvarande fordonet sänker sin hastighet eller stannar.
Generellt sett är en som kör på dig bakifrån ensam vållande till påkörningen eftersom orsaken till påkörningen (generellt sett) är körning med för kort avstånd till framförvarande fordon.

Körning med för litet avstånd är ett allvarligt brott mot Trafikförordningen som faktiskt kan ge körkortsåterkallelse, det räcker att bara färdas ”farligt nära bakom” ett framförvarande fordon för att få böter på att inte hållit tillräckligt avstånd.
Anonym 2023-09-03 17:55 ! Citera #
Björn He 2023-09-02
Jag vet inte vad man ska säga. Det bästa vore att helst ignorera bakomvarande fordon. Det är den bakomvarande förarens ansvar att hålla tillräckligt avstånd till ett fordon för att kunna undvika kollision, i händelse att framförvarande fordonet sänker sin hastighet eller stannar.
Generellt sett är en som kör på dig bakifrån ensam vållande till påkörningen eftersom orsaken till påkörningen (generellt sett) är körning med för kort avstånd till framförvarande fordon.

Körning med för litet avstånd är ett allvarligt brott mot Trafikförordningen som faktiskt kan ge körkortsåterkallelse, det räcker att bara färdas ”farligt nära bakom” ett framförvarande fordon för att få böter på att inte hållit tillräckligt avstånd.
Tack för svar, ska tänka på detta nästa gång :)
Gäst 2023-09-03 21:59 ! Citera #
I trafiken kommer det alltid finns mindre begåvade individer.
Du säger att du inte kan sluta bry dig men det tråkiga svaret är att du alltid kommer låta dig påverkas av andra människors dåliga beslut i trafiken kommer du bli galen till slut.

Många tycks också bli extremt provocerade av övningsköra skylten.

Det du kan göra är att sakta ner lite tills dom kör om, eller bara köra vidare och se glad ut.
Gäst 2023-09-03 22:00 ! Citera #
Är att OM du kommer.
Missade visst ett ord :)
Gäst 2023-09-08 09:08 ! Citera #
Gäst 2023-09-03
I trafiken kommer det alltid finns mindre begåvade individer.
Du säger att du inte kan sluta bry dig men det tråkiga svaret är att du alltid kommer låta dig påverkas av andra människors dåliga beslut i trafiken kommer du bli galen till slut.

Många tycks också bli extremt provocerade av övningsköra skylten.

Det du kan göra är att sakta ner lite tills dom kör om, eller bara köra vidare och se glad ut.
I majoriteten av fallen stämmer det att folk tappar några IQ poäng när dom ser en övningskörnings skylt, men finns väldigt enstaka fall där det är uppenbart att övningsföraren inte har nått på vägen att göra förrän grundläggande gås igenom på körskola eller parkering med handledare. Och då förstår jag irritation.

Mötte en övningsförare för inte så länge sen som körde 25 km/h på en 50 km/h väg. Det är inte okej.
Nu gjorde jag självklart inte situationen värre genom att trycka på och stressa, men man kan väl som handledare/trafiklärare inse att detta inte funkar och förflytta sig till ett lugnare område med 30 km/h i så fall om eleven inte är redo för högre hastigheter? Bara för att man är en övningsförare är det väl liksom inte ett frikort att störa så enormt i trafiken?

Sen när det gäller arselsniffare så kan man tyvärr inte göra så mycket, tror folk får nån psykologisk falsk trygghet i att ligga nära någon framför för då kanske dom omedvetet tänker att dom inte behöver söka av osv och går in i den där ökända ”dagdrömmen” där det känns som om man har blivit teleporterad, detta är ju såklart livsfarligt och fel.
Det enda man kan gotta sig i är att om du behöver tvärnita så är det dom som åker på skiten.
Björn He 2023-09-08 13:01 ! Citera #
Gäst 2023-09-08
I majoriteten av fallen stämmer det att folk tappar några IQ poäng när dom ser en övningskörnings skylt, men finns väldigt enstaka fall där det är uppenbart att övningsföraren inte har nått på vägen att göra förrän grundläggande gås igenom på körskola eller parkering med handledare. Och då förstår jag irritation.

Mötte en övningsförare för inte så länge sen som körde 25 km/h på en 50 km/h väg. Det är inte okej.
Nu gjorde jag självklart inte situationen värre genom att trycka på och stressa, men man kan väl som handledare/trafiklärare inse att detta inte funkar och förflytta sig till ett lugnare område med 30 km/h i så fall om eleven inte är redo för högre hastigheter? Bara för att man är en övningsförare är det väl liksom inte ett frikort att störa så enormt i trafiken?

Sen när det gäller arselsniffare så kan man tyvärr inte göra så mycket, tror folk får nån psykologisk falsk trygghet i att ligga nära någon framför för då kanske dom omedvetet tänker att dom inte behöver söka av osv och går in i den där ökända ”dagdrömmen” där det känns som om man har blivit teleporterad, detta är ju såklart livsfarligt och fel.
Det enda man kan gotta sig i är att om du behöver tvärnita så är det dom som åker på skiten.
20-25 km/tim på 50-väg är naturligt rätt överdrivet, men det är å andra sidan inte alltid så lämpligt att köra i cirka 50 km/tim på en 50-väg bara för att 50 km/tim är högsta tillåtna hastigheten.
Jag var själv rätt ovan att köra i 50 när jag just började övningsköra på allvar för körkort under sommaren-sensommaren 2013 (då jag blev 18-åring), jag körde oftast i 30-40 km/tim på 50-vägar, men när jag väl blev van att köra efter att ha fått körkort så började jag vänja mig vid att köra cirka 50 km/tim. På vissa 50-vägar, som exempelvis Götalandsvägen (genom Älvsjö centrum) bör man dock överväga att sänka högsta tillåtna hastigheten från 50 till 40 km/tim. På Götalandsvägen är det ofta mycket trafik med bussar på väg till och från Älvsjö station + det är ett övergångsställe vid korsningen med Johan Skyttes väg/Älvsjö torg, där det ofta är mycket köbildning, och i såna situationer brukar det inte vara lämpligt att köra 50 km/tim, utan man måste då oftast sänka hastigheten till cirka 30 km/tim om man behöver vara beredd att behöva stanna.

Förresten har jag blivit påkörd bakifrån en gång, det var en jävla långtradarjävel som tydligen körde för nära bakom min bil då jag närmade mig en stor rondell, och den där jävla lastbilskärringen körde bara rakt in i ”arslet” på min bil då jag stannade före rondellen för att iaktta väjningsplikt mot fordon inne i cirkulationen.
En av mina storkusiner blev också påkörd bakifrån några månader före mig, då han stannade för att lämna företräde för en gående vid ett övergångsställe, samtidigt som han hade en bakomvarande bilist som tydligen körde ”farligt nära”; vad han såg i backspegeln så hade bilisten nästan hela tiden kört ”farligt nära” bakom honom.
Fast man får naturligtvis inte bara plötsligt tvärnita, om det inte är absolut nödvändigt att stanna. Om man plötsligt bromsar utan någon särskild anledning så riskerar man faktiskt att anses som medvållande till en olycka, där en bakomvarande fordonsförare kör på bakifrån.
Björn He 2023-09-11 23:58 ! Citera #
Gäst 2023-09-03
I trafiken kommer det alltid finns mindre begåvade individer.
Du säger att du inte kan sluta bry dig men det tråkiga svaret är att du alltid kommer låta dig påverkas av andra människors dåliga beslut i trafiken kommer du bli galen till slut.

Många tycks också bli extremt provocerade av övningsköra skylten.

Det du kan göra är att sakta ner lite tills dom kör om, eller bara köra vidare och se glad ut.
Jag vet inte hur vanligt förekommande det är att en bilist kör orimligt nära bakom ett framförvarande fordon, men det är trots allt inte tillåtet enligt lag att köra ”farligt nära” bakom ett annat fordon, bara att köra ”farligt nära” ett framförvarande kan ge böter på att ”icke hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika risk för kollision med det (i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar)”. Kör man på ett framförvarande fordon (på grund av bristande avståndsanpassning) så riskerar man till och med att få körkortsåterkallelse, eftersom det anses som ett grovt brott mot Trafikförordningen.
Det finns dock inget uttryckligt krav på exakt vilket minsta avstånd som skall hållas till ett framförvarande fordon, men man måste trots allt hålla så långt avstånd och vara tillräckligt uppmärksam och beredd på att bromsa, så att man hinner stoppa fordonet i god tid bakom det framförvarande fordonet, om nu det plötsligt får för sig att stanna eller annars sänka sin hastighet.

Å andra sidan är det inte heller tillåtet att utan särskild orsak plötsligt sänka hastigheten kraftigt. Om en fordonsförare exempelvis plötsligt bara tvärnitar när det inte är absolut nödvändigt så riskerar fordonsföraren faktiskt att anses som medvållande till en olycka, om en bakomvarande (som inte hinner stanna i tid) kolliderar med fordonet bakifrån.

I exempelvis Kina är det jättestrikt förbjudet att köra på ett fordon bakifrån. Min ”riktiga” far, som är kines, berättade en gång att min ”styvmor”, allså hans nuvarande hustru, var nära att köra på en bil bakifrån en dag när hon tydligen råkade vara så trött efter jobbet, att hon körde farligt nära den framförvarande bilen, som plötsligt fick för sig att tvärbromsa. Hon tvingades då styra åt sidan för att undvika kollision med framförvarande bilen, men kolliderade olyckligtvis med någon stolpe vid sidan av körbanan istället. Lyckligtvis medförde kollisionen med stolpen ingen allvarligare skada än en sönderslagen framlykta, men eftersom det var alltför dyrt att reparera fordonsskadan så bestämde de sig för att inte reparera den, utan istället sälja bilen och köra en ny bil; deras gamla bil var såvitt jag vet en Toyota Camry, tillverkad 2006/2007.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 20:47
1
I dag 20:30
14
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor