Start > Körkortsforum > Landsvägskörning?

Landsvägskörning?

Gäst 2010-08-21 19:34 ! Citera #
Hej alla!

Jag har aldrig kört på landsväg. Hur är det egentligen att köra där och finns det några tips som ni kan dela med er?

Tack på förhand!
maja 2010-08-21 19:41 ! Citera #
Det är väl inte så annorrlunda mot att köra någon annan stans, men man måste väll vara medveten om att många kör väldigt fort och att vägarna ofta är ganska smalah, trots att det kan finnas cyklister, fotgängare, hästar, mm. i vägkanten. Sen får man inte heller svänga vänster om man finns mötande traffik (så man måste vänta) och det finns bilar efter en. Denna regel förljer många dock inte.
headstrong_ 2010-08-21 19:48 ! Citera #
Tänk på att kolla långt fram och hålla uppsikt åt sidorna hela tiden. Blir lätt att man stirrar sig blind på asfalten när man kör länge på landsväg.
Gäst 2010-08-23 11:06 ! Citera #
Tack för tipsen! Ska tänka på dessa imorn när jag kör på landsväg för första gången ;)
Gäst 2010-08-25 12:26 ! Citera #
Titta långt fram. Kolla backspeglar och instrument, främst hastighet, ca var femte sekund. Placera bilen nära kantmarkeringen om körning sker i dagsljus. Håll på tresekundersregeln, dvs ca 60 meter på 70-väg, till framförvarande fordon. Var mycket uppmärksam och försiktig vid omkörningar, sträva efter ”flygande” så minimerar du din tid i mötande körfält.
tyra 2010-08-28 14:58 ! Citera #
Mitt bästa tips är väl att du itne ska fundera så mkt =)
jag körde ut på ladsväg för första ggn för itne allt länge sedan och det va inte mkt mer annorluna än något annat...
men du måste ju hålla uppsikt o tänka på alla små vägar efter kanterna... på landsvägar brukar det finnas mkt ”dårar”

lycka till
Gäst 2010-09-05 17:48 ! Citera #
En sak jag helt och hållet hade missat när jag övningskörde hemma var att sakta ner och ta de lugnt när man kör förbi hus med buskage/dåligt sikt osv, man ska ha i tanke på att där kan komma ett barn eller något liknande utspringandes på vägen. Kör man då i 70-90km/h så hinner man aldrig att stanna!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov