Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen -Tips

Kuggat uppkörningen -Tips

Körningsbilen 2023-08-21 10:20 ! Citera #
Hejsan, jag ville få lite tips och feedback.

Så här ser det ut med kuggandet:

Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Miljömedveten körning
Din körning visar brister i att:
Köra fordonet med god planering och framförhållning

Manövrering
Din körning visar brister i att:
Uppvisa en rutinmässig manövrering

Brister har visat sig i följande situationer:
Backning
Gatukorsning
Körfält
Parkering
Ingripande har förekommit.

Vad jag har förstått så kör jag för sakta, bromsade och saktade ner för högerregeln för mycket och jag gjorde nog det onödig någon gång.

Jag stod också snett på parkeringen ( åkte in bakåt) så jag kom in, men stod snett pga att det bara fanns en bil åt vänster och ingen åt höger så det var lite svårt att bedöma bakredelen ( att jag var stressad hjälpte inte mycket där)

Tror ni jag borde träna och fokusera på något annat också?
Gäst 2023-08-21 10:50 ! Citera #
Det där är för mycket för att bara fokusera på en liten del och snabbt göra en uppkörning igen.
Speciellt eftersom det blev ett ingripande av inspektören, vilket betyder att du är en potentiell fara på vägen.
Jag rekommenderar att du tar din L (Förlust) när det gäller giltighetstiden på teorin och tar och övningskör 3-4 månader till (gärna 6 månader) samt åtminstone 5 körlektioner, varav minst 3 som fokuserar på dom där som nämndes och resterande 2 på saker som du men handen på hjärtat och är ärlig med dig själv som du har svårt för.

Vet att du gärna vill ha körkortet men du måste även tänka på andra annars kommer du snabbt hamna i trubbel även efter du får körkortet.

När det gäller stress under en uppkörning:
Tänk dig att det är en vän som du ska skjutsa som berättar om vart dom vill åka eller vad dom vill att du ska göra.
Ett mindre misstag är inte värt att jäkta upp sig för, för det leder bara till fler. Man kan faktiskt erkänna för sig själv att man klantade sig utan att tappa kontroll (eller ännu bättre, reflektera över det senare och fokusera på bilkörningen), för det är det viktigaste, att man har kontroll.
Glöm ej heller att plugga mer på teorin då du inte övningskör eller är på körlektion. Även om du passerade teorin denna gång så tyder alla dina problem även på att du fortfarande inte riktigt fattar det teoretiska bakom lagar och bilkörning.

Förresten, gllar du att cykla eller åka elsparkcykel? Båda räknas som fordon och ska därmed följa regler för fordon, så utnyttja sådan tid till att fundera över olika situationer, tänk dig att du sitter i en bil och följ samma regler. (Du drar ju uppenbart inte ut med en cykel på nån motorväg, men tror du fattar vinken)
Det är vad jag gjorde när jag inte kunde övningsköra eller vara på körlektion för att ytterligare drilla in i skallen att tänka som en bilförare.
Körningsbilen 2023-08-21 11:47 ! Citera #
Tack för detaljerade svaret och tipsen.

Jag cyklar inte med vanlig cykel eller elcykel för den delen.

När det kommer till felen jag gjorde, så var det att jag körde för sakta i vissa områden där jag borde ha kört snabbare, jag Kom in på motorvägen runt 75, jag vet att jag borde ha kommit in runt 85 istället.

Manövrering delen hade med att jag bakparkerade lite snett, och jag saktade ner och kolla höger regeln där det tydligen inte var högerregeln ( även fast jag inte såg en huvudledsskylt)

Jag körde annars utan stora problem, jag lyckades parkera den från framsidan på slutet av körningen utan problem.

Men jag ska ta resultatet till trafikskolan så får de bestämma hur många fler körlektionerna jag behöver.

Men mitt fel är att jag kör saktare och tar mera hänsyn än vad jag kanske borde göra, så jag kör tvärtom som de som kör för snabbt och ignorerar högerregeln och de som korsar.

Men tack för all tips och feedback.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo