Start > Körkortsforum > Lektion eller inte direkt föra…

Lektion eller inte direkt föra uppkörning?

headstrong_ 2010-08-21 19:16 ! Citera #
Jag har uppkörning på tisdag och vet inte om jag ska ta en lektion precis innan eller inte. Hur har ni gjort?

Mina ”argument” är:

Om jag tar före hinner jag känna in bilen lite (körskolans är väldigt annorlunda min och det var ett tag sen jag körde lektion där). Då blir det lite ”en gubbe ut ut bilen, en annan in i bilen - bara att fortsätta köra”.
Däremot hinner jag nog stressa upp mig rätt rejält och kanske missa på massa saker vilket gör att jag blir helknäpp när jag ska köra med uppkörningssnubben sen. Kanske bäst att bara kasta sig in i bilen and do it. Eller vad säger ni?

Kanske bör tillägga att jag är allmänt stressad när jag kör lektion i vanliga fall..
Gäst 2010-08-24 23:43 ! Citera #
Det bästa är ju givetvis det som känns rätt för just Dig. Detta är nog individuellt. Men jag kan bidraga genom att berätta vad jag kommer att göra när jag kör upp nästa vecka.

Jag kommer att ha en dubbellektion dagen innan (på ungefär samma tid som uppkörningen, d.v.s. tidigt på morgonen) för att vänja mig och få känslan. På själva uppkörningsdagen då så kommer jag att använda körskolans bil och ha en lektion innan. Jag vet inte om detta gäller alla men jag var lite klumpig (det låter roligt men det var mest att jag inte hade kommit igång på riktigt, t.ex. råkade köra 33 ibland och så) i början av min förra lektion så för att förebygga det så hinner jag vara så klumpig jag vill i lektionen och sen är det bara att åka till Trafikverket och egentligen bara göra en enda sak: Nämligen att i sanning visa vart skåpet skall stå! För likt vinden uppfriskande förser oss med luft, så kommer jag att förse bilen med perfektion. :lol:
headstrong_ 2010-08-25 16:18 ! Citera #
Tackar för tipset.

Dumma jag körde upp utan lektion före.. Rejält bittert att kugga pga manövreringen! Uscha mej!

Hade lite problem med att känna in växlarna osv (är som sagt väldigt annorlunda min bil) men jag hade klarat det om inte jag hade klantat mig när vi parkerade för bedömningen. Då kom jag in på fel växel och provledaren sa ”Du manövrerade bilen bättre och bättre, så jag tänkte ge dig godkänt. Men nu var vi tillbaka där vi började så jag kan inte godkänna dig pga manövreringen”.

Nästa gång blir det ny bil! En mindre med samma antal växlar som jag har på min. Kommer dock bara ta en lektion direkt innan, så kommer vara ny bil men skit samma. Jag orkar inte lägga flera hundra på fler lektioner när det bara är bilen jag behöver känna in. Kan ju redan köra. Asch, vad irriterande!

Men uppkörning igen om två veckor. Då ska jag visa att jag bannemig kan köra, och att det bara var jag+bilen-kombinationen som var felet.
Gäst 2010-09-14 13:41 ! Citera #
Jag tycker att man bör ta någon lektion innan och säg till din lärare att du vill öva som om det vore ett förarprov då kan du också känna hur det är, kanske inte lika nervös men då kan du känna lite hur det kommer kännas den dagen du kör upp! Eller om du vet att du har lite svårt för tex fickparkering så träna lite på det.. det är bara du som vet vad du behöver träna på! lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor