Start > Körkortsforum > Andra kuggningen

Andra kuggningen

Luke 2023-08-11 19:44 ! Citera #
Hej!
Idag gjorde jag min andra uppkörning i Järfälla och det gick inte denna gången heller. Första gången var jag egentligen inte riktigt redo men nu har jag nött på och kört både på trafikskola och hemma. Idag var jag tyvärr rökt efter bara några minuter då jag av någon anledning, mycket pga nerver missade en stoppsignal-skylt där jag skulle stannat jag självklart kuggades på. Övriga körningen gick rätt bra. Kände mig säker på påfarter/avfarter och i cirkulationer och gjorde en godkänd fickparkering.

Efteråt sade den trevliga inspektören att jag inte godkänd vilket jag förstår men att det mesta ändå var bra och hon uppmanade mig även att leta efter ny tid snart. Känns bara som att jag aldrig någonsin kommer att kunna köra perfekt på en hel uppkörning utan att röra till det någonstans. Med den pressen som är. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta. Kanske mest undrar om någon annan känt på samma sätt.
Gäst 2023-08-12 13:34 ! Citera #
Tjena!
Förstår hur du känner men tro mig, du behöver inte köra perfekt. Jag kuggade första uppkörningen pga nerver, glömde helt att kolla i döda vinkeln och ha rörlig blick. Samt att jag hamnade för nära bilar framför mig på motorvägen. Ingen förvåning att jag blev kuggad.

Andra uppkörningen gick bra dock. Jag gjorde en del fel, tex så ställde jag in speglarna men så fort jag började köra kände jag att de inte blev bra. Bad om ursäkt till inspektören och frågade om jag kunde stanna och bara ställa om dem lite. Det var helt lugnt, ställde om speglarna och så körde vi vidare. På motorvägen så var jag extra noggrann med att inte hamna för nära några bilar… på bekostnad av att jag körde för långsamt… trodde då jag skulle kugga igen men inspektören var grym och vi körde väldigt mycket motorväg under uppkörningen.

När uppkörningen var färdig sa han att jag strulade till det på motorvägen och det förstod jag. Men sen sa han även att han anser att det var nerver eftersom vi körde motorväg flera gånger och jag körde bra alla andra gånger. Så han tyckte det räckte bra till att jag skulle bli godkänd.

Inspektören tyckte även att jag såklart inte var en perfekt förare och att jag behövde lära mig lite mer om trafikens rytm och att köra något mer miljövänligt. Inga stora fel, inget farligt, men inte heller helt perfekt.

Så länge du har koll på manövrering, spegelrutiner, döda vinkeln, och kör säkert i trafiken så behöver du inte vara perfekt med andra moment som tex miljövänlig körning. Du måste dock alltid ha koll på regler och säkerhet och kontroll över ditt fordon. Det är inte meningen att man ska vara en perfekt förare vid uppkörningen, för man har alltid massor kvar att lära sig. Och en del saker måste man lära sig när man väl får köra själv. Men du får aldrig bli farlig som tex att missa en stoppskylt eller glömma döda vinkeln.

Tror även att det beror mycket på vem inspektören är. Första uppkörningen fick jag en sträng och stressig kärring som pratade med mig konstant och ställde hundra frågor om onödiga saker som inte hade med körningen att göra. Vilket gjorde mig stressad och ledde till att jag tappade koncentrationen på körningen. Andra uppkörningen fick jag en skitlugn kille som tog allt i sin takt och inte stressade. Så fort han märkte att jag blev stressad sa han åt mig att ta ett djupt andetag och komma ihåg att andas.
Så en stor och störig del i uppkörningen är vem inspektören är och hur de beter sig.

Tror det kommer gå galant för dig om du tar några djupa andetag och inte stressar! Ta det lugnt och tänk på att du ju kan detta nu, tredje gången gillt för fan!

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo