Start > Körkortsforum > Mobiltelefon i trafiken?!

Mobiltelefon i trafiken?!

gunnar 2011-11-08 13:11 ! Citera #
I like trains
pluton 2011-11-08 17:30 ! Citera #
Som sagt, är det själva samtalet som stör det mesta. inte att man håller med en hand och kör. och samma sak om du pratar med någon i bilen, kan det vara lika farligt om att tala i telefon.
Gäst 2011-11-10 00:25 ! Citera #
En kombination av prövtid plus att prata i telefon medan man kör borde nog kanske införas. Att det är förbjudet för en person som precis tagit körkort att prata i telefon medan han kör, än att en person som har haft körkortet i mer än två år kan göra det.

Själv märker jag när jag kör bil och prata i telefon ( händer inte ofta ) men de gånger det händer är det inget märkvärdigt, förutom vid svängar för en bil som ej har styrservo :lol:

I början kunde det vara lite svårt att göra två saker samtidigt men alla som har körkort vet att man var alltid lite osäker i början fastän att man hade klarat uppkörningen osv.
Teoriutbildaren 2011-11-12 19:13 ! Citera #
Prata mobil när man kör bil gör att man tappar fokus från trafiken.
Exempel: Du kör 50km i stadstrafik och pratar mobil, bilen förflyttar sig 15meter per sekund, www.somnainte.nu/flash/labbet.html tappar du fokus en sekund före ett obevakat övergångsställe och du kör om en bil som saktat ner för att lämna företräde till en oskyddad trafikant.. 1. det är förbjudet att köra om före obevakat övergånghsställe och riskerar att bli av med körkortet, att reagera och flytta foten från gasen till bromsen så försvinner det också minst en sekund, det betyder att bilden förflyttar sig yttligare 15 meter då du kör i 50km, då är du uppe på 30meter och inte har påbörjat bromsa.. risken är stor att du skadar dig och andra trafikanter pga mobilen.

1.Man kan strunta i att svara
2.man kan be passageraren att svara
3.stanna lämligt plats att ringa tillbaks.

Man kan skada sig, nära & kära samt andra människor i onödan!

Lycka till och kör förståndigt :)
Teoriutbildaren i Stockholm HB
sarawarneryd 2011-12-15 11:47 ! Citera #
Jag tycker det är fel att använda telefonen när man kör bil då det tar onödig fokus från själva bilkörningen vilket ofta är riskfullt. Dock kan jag tycka det är ok att prata i ett headset så man fortfarande har båda händerna till att köra med.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo