Start > Körkortsforum > Mobiltelefon i trafiken?!

Mobiltelefon i trafiken?!

Gäst 2010-09-05 17:45 ! Citera #
Har hört att det snackas om att göra detta olagligt i även Sverige nu! Vad jag har hört så är det olagligt i de flesta länderna i Europa! Att det fortfarande är lagligt i Sverige tycker jag är konstigt! Det värsta jag har sett är en motocykel förare som körde och smsade samtidigt, Kanske inget att rekomendera!
Gäst 2010-09-05 19:34 ! Citera #
Jag tycker nog att man ska få använda handsfree men då ska man ha den ikopplad från början annars tar ju koncentration ifrån trafiken den stund man ”pillar med det” ändå ju. Och jag håller inte med om att det är själva samtalet som stör.. i så fall, ska du ha det helt tyst i bilen även när du har passagerare då eftersom de annars pratar med dig? ;) Nej handsfree är OK men jag tycker att det borde införas en lag i Sverige som förbjuder pratande i mobil i trafiken utan handsfree och speciellt mot SMSande under körning! Livsfarligt ju.
Gäst 2010-10-09 23:36 ! Citera #
Hej! Att prata i mobiltelefon är inte bra i vilket fall. Även om man pratar i headset, man blir ofokuserad på trafiken vilket kan leda till dödsfall. Jag förstår inte varför det inte är i lag att man inte får prata i mobiltelefon med tanke på noll-visionen borde man vara mer mån om att sätta det i trafikreglerna. Min kusin blev påkörd för att en människa pratade i telefon när hon körde men som tur blev hon bara lindrigt skadad.
Vad kan vara viktigare än liv!?
bilel 2010-10-11 16:30 ! Citera #
Jag tycker samtal i bilen kan vara distraherande och farligt.
qvist 2010-10-12 22:42 ! Citera #
Tycker det är väldigt skumt att vi i Sverige inte har förbjudit detta. Vi som har nollvisionen som mål borde väl förbjuda detta. Jag är själv för för att förbjuda samtal under körning, ska inte ens vara tillåtet med headset enligt mig. Har märkt när jag har åkt med andra hur fort de förlorar koncentrationen när de sitter i luren och pratar.
Leif 2010-10-18 11:35 ! Citera #
Jag håller med ”Guest”, väldigt många diskuterar hur bra/dåligt det är att prata i mobiltelefon när man kör men glömmer jämförelsen med andra passagerare i bilen eller en ska som att byta radiokanal eller vad som helst i bilen. Många lyssnar ju på talböcker när de kör t.ex. Givetvis borde man som förare ägna maximal uppmärksamhet till trafiken men att helt förbjuda mobil känns snedvridet då barn i bilen kan ta mycket mer koncentration, ska man då förbjuda barn i bilar också?? Jag tycker att det är bra att ämnet har blivit aktuellt så att man kan tänka igenom det och minska mobilanvändningen då man kör. I slutändan är det alltid upp till föraren att inse om han kan axla trafikansvaret då han sovit si o så mkt, har passagerare i bilen, svara i mobiltelefon etc. Tyvärr gör många bortträngning och låtsas inte om de risker som finns, hoppas att alla blir lite mer medvetna av den här posten, men förbud tycker jag är lite att ta i. Gör hellre en reklamkampanj med ”prata inte i mobil i trafiken” eller något sånt, gärna baserat på en undersökning. Jag tror att i slutändan har media mer makt att påverka människors beteenden än förbud. Jag tror att anti-rattfyllekampanjerna påverkat mer än lagen om det.
TonyG 2010-10-27 13:20 ! Citera #
Leif
Jag håller med ”Guest”, väldigt många diskuterar hur bra/dåligt det är att prata i mobiltelefon när man kör men glömmer jämförelsen med andra passagerare i bilen eller en ska som att byta radiokanal eller vad som helst i bilen. Många lyssnar ju på talböcker när de kör t.ex. Givetvis borde man som förare ägna maximal uppmärksamhet till trafiken men att helt förbjuda mobil känns snedvridet då barn i bilen kan ta mycket mer koncentration, ska man då förbjuda barn i bilar också?? Jag tycker att det är bra att ämnet har blivit aktuellt så att man kan tänka igenom det och minska mobilanvändningen då man kör. I slutändan är det alltid upp till föraren att inse om han kan axla trafikansvaret då han sovit si o så mkt, har passagerare i bilen, svara i mobiltelefon etc. Tyvärr gör många bortträngning och låtsas inte om de risker som finns, hoppas att alla blir lite mer medvetna av den här posten, men förbud tycker jag är lite att ta i. Gör hellre en reklamkampanj med ”prata inte i mobil i trafiken” eller något sånt, gärna baserat på en undersökning. Jag tror att i slutändan har media mer makt att påverka människors beteenden än förbud. Jag tror att anti-rattfyllekampanjerna påverkat mer än lagen om det.

Instämmer, orealistiskt att förbjuda folk från att tala i mobiltelefon när man kör. Givetvis riktar man uppmärksamheten mot trafiken i första hand, inte direkt så att man släpper ratten så fort det ringer.

Skulle dock inte förvåna mig om det förbjuds med tanke på vilket land vi lever i...
xeraN 2010-10-27 13:22 ! Citera #
Det är väl klart att man inte ska prata i mobil telefon när man kör, inte när man är ovan och nyss fått körkortet,
acaraxe 2010-11-02 00:53 ! Citera #
Det är som det är med saker som är farliga, i början är man försiktig och gör allting noga, sen när man känner att man kan och börjar slarva, det är så det blir farligt. Mobiler när man kör är inte ok, jag ser hellre att någon kör med en öl i kroppen än en telefon i handen, även om ingen är att föredra.
Gäst 2010-11-05 16:27 ! Citera #
korkort89
Tjena!

Jag undrar vad ni där ute anser om användet av mobil i trafiken?

Personligen tycker jag det är fel att prata i telefon när man kör bil eftersom man då koncentrerar sig mer på samtalet än trafiken. Med tiden kanske man ändå har bra koll på trafiken samtidigt som man använder mobilen men i början är det väl ändå väldigt riskfyllt (eller?)

När jag tar upp det här ämnet i familjen och bland vänner så får jag alltid höra någon säga att man istället kan använda bluetooth headset men är det inte samma sak? Ligger inte koncentrationen fortfarande på samtalet!?

Det skulle vara intressant att få höra andras åsikter om det här!

Jag har inte riktigt hunnit läsa igenom vad ni andra har skrivit. Men min åsikt är ganska klar, om man använder handfee så tycker jag att det ska vara tillåtet. Mobiltelefon snack utan handsfee ska slopas.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo