Start > Körkortsforum > Mobiltelefon i trafiken?!

Mobiltelefon i trafiken?!

Gäst 2010-08-21 12:51 ! Citera #
Tjena!

Jag undrar vad ni där ute anser om användet av mobil i trafiken?

Personligen tycker jag det är fel att prata i telefon när man kör bil eftersom man då koncentrerar sig mer på samtalet än trafiken. Med tiden kanske man ändå har bra koll på trafiken samtidigt som man använder mobilen men i början är det väl ändå väldigt riskfyllt (eller?)

När jag tar upp det här ämnet i familjen och bland vänner så får jag alltid höra någon säga att man istället kan använda bluetooth headset men är det inte samma sak? Ligger inte koncentrationen fortfarande på samtalet!?

Det skulle vara intressant att få höra andras åsikter om det här!
Gäst 2010-08-21 13:17 ! Citera #
Man ska definitivt inte övningsköra och prata i mobil, då det är högst olämpligt annars också. Att prata med headset så frigör man ju i alla fall händerna. Men jag kommer då inte prata i telefon när jag kör.
Gäst 2010-08-21 14:01 ! Citera #
Det är självklart inte ok att prata i mobilen medan man övningskör. Man är ju trots allt nybörjare, osäker....
När man övningskör ska man ha all sin uppmärksamhet på trafiken och omgivningen och inget annat!

Jag undrar om det finns statistik på hur många olyckor som har skett pga mobiltelefon osv.
granit 2010-08-21 14:07 ! Citera #
Jag personligen skulle aldrig få för mig att prata i telefon varken med eller utan bluetooth, när jag kör.

Tror som du säger att koncentrationen läggs på samtalet istället för på körningen.
Gäst 2010-08-21 17:30 ! Citera #
Bara för att en sak inte är olaglig behöver den vara lämplig. Skrönan säger att Sverige, tillsammans med Albanien, är de enda länderna i Europa som utan inskränkning (t ex handsfree) tillåter att bilförare talar i mobiltfn. Alltså kan en svensk elev under ett helt körpass klämma mobilen mellan axeln/örat och periodvis avlasta med ena handen samt föra djupgående dialog om diverse händelser utan att agera lagvidrigt...
Under övningskörning skall det, enligt min mening, inte förekomma mobilsamtal från varesig elev eller lärare/handledare.
Däremot är jag ingen allmän förbudsivrare. En rutinerad förare kan i många trafiksituationer tala i mobilen utan att risknivån ökar nämnvärt. Handsfree löser inte problemet, det är ju kommunikationen i mobilen som riskerar stjäla uppmärksamhet från körningen - inte om, eller hur mobilen hålls av föraren.

Det som gör mig riktigt bekymrad är SMS-användning; Att som förare läsa SMS innebär att mobilen lyfts upp framför ansiktet och att ögats fokus för en stund flyttas från 25-50-100 meter till kanske 0,3 meter. Att skriva SMS har ju ännu större påverkan då inte bara synen berörs utan även motoriken !
headstrong_ 2010-08-21 18:35 ! Citera #
Håller helt med om att det är samtalet som stjäl koncentrationen och gör det farligt, även om det är ännu värre att samtidigt behöva styra, växla osv med bara en hand. Tror att problemet ligger mest hos de som haft körkort längre, eftersom de blir lite nonchalanta och är så ”vana vid allt som kan hända”. Är ryttare och jag är likadan på hästryggen som min mamma är bakom ratten. ”Det brukar ju gå hur bra som helst att prata i telefon, jag har koll på läget!” och poff så ligger man där på marken för att man inte hade koll på traktorn som kom åkande :lol: Jag tror stenhårt på lag om att man inte får använda mobil i trafiken, men man blir ju mer och mer beroende av mobilen för varje dag och svarar oftast före andra signalen har gått fram, även om man är mitt i något viktigt. Kanske är vi människors livsstil som behöver ändras på, framför allt?
maja 2010-08-21 19:11 ! Citera #
Jag är definitivt för en lag om att man inte på prata i en telefon utan headset när man kör. Men jag kan inte se att det är någon skillnad på att prata i telefon med headset och att prata med en person som sitter brevid en i bilen. Även samtal inom bilen kan vara distraherande.
Gäst 2010-08-21 19:17 ! Citera #
Jag håller med dig Maja om att även samtal i bilen kan vara distraherande och farligt. De som sitter i bilen och även föraren borde kanske därför undvika prata under färden :D ....det går nog att prata ändå men som förare borde man då inte tappa koncentrationen och försöka hålla det mesta av sin uppmärksamhet på vägen istället.
Gäst 2010-08-21 19:22 ! Citera #
Det kanske är precis som du säger Headstrong. Det skulle faktiskt inte skada med en lag som förbjuder mobilen överhuvudtaget i trafiken. Visst är man beroende av mobilen i dagens samhälle men är det värt att riskera sitt och andras liv i slutändan? Man kan vänta med att svara i telefonen tills man har stannat eller tills det är säkrare...
Det kanske ändå är människans livsstil som borde förändras men i annat fall kan man ju anpassa sig efter situationen och försöka att inte ta risker!!
tyra 2010-08-28 15:05 ! Citera #
korkort89
Tjena!

Jag undrar vad ni där ute anser om användet av mobil i trafiken?

Personligen tycker jag det är fel att prata i telefon när man kör bil eftersom man då koncentrerar sig mer på samtalet än trafiken. Med tiden kanske man ändå har bra koll på trafiken samtidigt som man använder mobilen men i början är det väl ändå väldigt riskfyllt (eller?)

När jag tar upp det här ämnet i familjen och bland vänner så får jag alltid höra någon säga att man istället kan använda bluetooth headset men är det inte samma sak? Ligger inte koncentrationen fortfarande på samtalet!?

Det skulle vara intressant att få höra andras åsikter om det här!

Jag håller med dig till 100% iaf just nu innan jag skaffat mitt körkort... men man vet itne om jag byter åsikt sen,.. hoppas inte det dock!
däremot tycker jag det är fel av både min Far och syster som är mina handledare att sitta o sms’a, surfa och ringa i telefonen medan dom ska visa mig vad som e rätt/fel o bra/dåligt..

Vad gäller headset så är det visat att det inte är större skillnad... så det är precis lika dåligt att tala i headset som utan....

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov