Start > Driving licence forum > Max släpvagnsvikt

Max släpvagnsvikt

Sequoia 2023-08-08 17:55 ! Quote #
Hi, during theory test I came across a question.
A car’s total weight is 2000kg and a trailer’s total weight is 1450kg. In theory is should be possible for the car to connect to the trailer.
But on the registration certificate it is mentioned that the “Max släpvagnsvikt” is 1350kg. Does this make any difference to the scenario in the question, since the total weight of the trailer is 1450kg?
Asi 2023-08-08 18:10 ! Quote #
Yes, the ”Max släpvagnsvikt” or ”Maximum trailer weight” specified on the registration certificate is an important factor to consider in this scenario. Even though the combined weight of the car and the trailer (2000kg + 1450kg = 3450kg) is within the car’s total weight capacity, the registration certificate’s maximum trailer weight limit of 1350kg would mean that you should not exceed that weight when connecting a trailer.

In this case, since the trailer’s total weight is 1450kg, it exceeds the maximum trailer weight limit of 1350kg specified on the registration certificate. This means that legally, you should not connect this particular trailer to the car, as it exceeds the specified maximum trailer weight limit.

It’s important to adhere to the specifications and limits mentioned on the registration certificate to ensure safe and legal operation of your vehicle and trailer combination.
Björn He 2023-08-18 01:19 ! Quote #
Asi 2023-08-08
Yes, the ”Max släpvagnsvikt” or ”Maximum trailer weight” specified on the registration certificate is an important factor to consider in this scenario. Even though the combined weight of the car and the trailer (2000kg + 1450kg = 3450kg) is within the car’s total weight capacity, the registration certificate’s maximum trailer weight limit of 1350kg would mean that you should not exceed that weight when connecting a trailer.

In this case, since the trailer’s total weight is 1450kg, it exceeds the maximum trailer weight limit of 1350kg specified on the registration certificate. This means that legally, you should not connect this particular trailer to the car, as it exceeds the specified maximum trailer weight limit.

It’s important to adhere to the specifications and limits mentioned on the registration certificate to ensure safe and legal operation of your vehicle and trailer combination.
Nej naturligtvis får ett motorfordon inte dra en släpvagn med högre totalvikt (eller bruttovikt för den delen) än motorfordonets tjänstevikt. Jag såg i ett australiskt eller brittiskt polisprogram att polisen stoppade en man som körde för tungt släp då han bogserade en annan personbil lastad på en släpvagn, trots att hans bil inte var konstruerad för att dra så tung släpvagn, och han ska ha fått böter för olovlig körning för det.

Annars är det korrekt att med normalt B-körkort (för personbil) får man inte köra bil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt högre än 3 och ½ ton. Det förekommer tydligen att bilister kör släp som, tillsammans med bilen, har högre totalvikt än 3 ½ utan utökat körkort som krävs (BE-körkort tror jag), och att köra bil med släp tyngre än 3 ½ utan körkort som krävs för det kan ju faktiskt ge straff för olovlig körning (precis som att köra personbil utan B-körkort som ju krävs för personbil).
Guest 2023-08-18 23:04 ! Quote #
Björn He 2023-08-18
Nej naturligtvis får ett motorfordon inte dra en släpvagn med högre totalvikt (eller bruttovikt för den delen) än motorfordonets tjänstevikt. Jag såg i ett australiskt eller brittiskt polisprogram att polisen stoppade en man som körde för tungt släp då han bogserade en annan personbil lastad på en släpvagn, trots att hans bil inte var konstruerad för att dra så tung släpvagn, och han ska ha fått böter för olovlig körning för det.

Annars är det korrekt att med normalt B-körkort (för personbil) får man inte köra bil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt högre än 3 och ½ ton. Det förekommer tydligen att bilister kör släp som, tillsammans med bilen, har högre totalvikt än 3 ½ utan utökat körkort som krävs (BE-körkort tror jag), och att köra bil med släp tyngre än 3 ½ utan körkort som krävs för det kan ju faktiskt ge straff för olovlig körning (precis som att köra personbil utan B-körkort som ju krävs för personbil).
Hallå björn!
Naturligtvis får ett motorfordon dra en kärra som är tyngre än sig själv.
Min skoda väger in på 1950 och jag får dra 2500.
Och tar vi lastbilen jag kör på jobbet väger den 13 ton och får dra 24.
Om en traktor ska få dra en kärra som är tyngre måste kärran ha bromsar.
Om vi tar Sverige, kör man med för tung kärra på b kort blir det olovlig körning och man får inte köra vidare.
Har man be kan man glatt gasa på så länge man inte har mer än 30% överlast då ryker nämligen kortet.
God kväll.
Björn He 2023-08-20 12:59 ! Quote #
Guest 2023-08-18
Hallå björn!
Naturligtvis får ett motorfordon dra en kärra som är tyngre än sig själv.
Min skoda väger in på 1950 och jag får dra 2500.
Och tar vi lastbilen jag kör på jobbet väger den 13 ton och får dra 24.
Om en traktor ska få dra en kärra som är tyngre måste kärran ha bromsar.
Om vi tar Sverige, kör man med för tung kärra på b kort blir det olovlig körning och man får inte köra vidare.
Har man be kan man glatt gasa på så länge man inte har mer än 30% överlast då ryker nämligen kortet.
God kväll.
Om din Skoda med totalvikt 1,95 ton får dra släp med en totalvikt 2,0 t så måste väl bilen ha en tjänstevikt 2 t eller så måste du ha tillkopplat ett för tungt släp! Jag skrev väl att en bil inte får dra en släpvagn med högre totalvikt än bilens tjänstevikt, eller har du eller jag missuppfattat något, du verkar väl ha missuppfattat vad jag sagt?

Latest forum posts

Topic
Posts
Latest post
21
2024-05-01 21:42
3
2024-04-24 07:23
29
2024-04-23 08:27
Open forum – post without registration
Start a new thread

Free Theory Book

Theory Book – Driving Licence Book 2024 (körkortsboken på engelska)
Download Theory Book
PDF   364 pages   30 MB
Apple Books: Theory Book – Driving Licence Book 2024 Google Play: Theory Book – Driving Licence Book 2024

Theory test with video questions

Video questions – Swedish theory test Free theory test