Nej naturligtvis får ett motorfordon inte dra en släpvagn med högre totalvikt (eller bruttovikt för den delen) än motorfordonets tjänstevikt. Jag såg i ett australiskt eller brittiskt polisprogram att polisen stoppade en man som körde för tungt släp då han bogserade en annan personbil lastad på en släpvagn, trots att hans bil inte var konstruerad för att dra så tung släpvagn, och han ska ha fått böter för olovlig körning för det.
Annars är det korrekt att med normalt B-körkort (för personbil) får man inte köra bil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt högre än 3 och ½ ton. Det förekommer tydligen att bilister kör släp som, tillsammans med bilen, har högre totalvikt än 3 ½ utan utökat körkort som krävs (BE-körkort tror jag), och att köra bil med släp tyngre än 3 ½ utan körkort som krävs för det kan ju faktiskt ge straff för olovlig körning (precis som att köra personbil utan B-körkort som ju krävs för personbil).
Hallå björn!
Naturligtvis får ett motorfordon dra en kärra som är tyngre än sig själv.
Min skoda väger in på 1950 och jag får dra 2500.
Och tar vi lastbilen jag kör på jobbet väger den 13 ton och får dra 24.
Om en traktor ska få dra en kärra som är tyngre måste kärran ha bromsar.
Om vi tar Sverige, kör man med för tung kärra på b kort blir det olovlig körning och man får inte köra vidare.
Har man be kan man glatt gasa på så länge man inte har mer än 30% överlast då ryker nämligen kortet.
God kväll.