Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning

Kuggad uppkörning

Anonym 2023-08-07 17:05 ! Citera #
Hade uppkörning idag och jag tyckte allt verkade gå bra.
Blev kuggad för att jag inte hade väjt för några vattenpölar(regnade ganska mycket under körningen.

Tycker detta var lite svag anledning att bli underkänd för men inte mycket att göra åt saken antar jag.
Någon annan som varit med om liknande?
Qivra 2023-08-07 19:08 ! Citera #
Din hastighet in i vattenpölar kan definitivt vara en orsak till att du kuggade eller trafik som blir påverkad av vattnet som stänker när du kör igenom.

- Hög hastighet kan resultera i vattenplaning (inte alltid sannolikt men man kan ej säga att det aldrig kan ske)
- Föremål i vattenpölarna kan förekomma och (osannolikt) kan du stöta på något som skadar eller alternativt får dig att tappa kontroll över bilen

Sen tror jag knappast att du körde i vattenpölarna för att stänka ner annan trafik medvetandes.

Mycket möjligt att du kan klara dig att en gång köra snabbt genom vattenpölar, det handlar mycket om riskmedvetande och konsekvenstänk, har själv haft trafikskolelärare kommenterat på min körning tidigare innan mitt körkort att i dåligt väglag som mycket vatten på vägen eller grus m.m kan medföra en viss risk att du tappar kontroll av fordonet, allt du behöver är 1 sekund sen kan det vara en frontalkrock nästa.

Vill man skapa så stor möjlighet att klara uppkörningen så ska man kunna fantisera om risker och vara handlingsberedd när du har sämre förutsättningar (t.ex. skymmande korsningar/övergångsställen).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo