Start > Körkortsforum > Klarade teori på första försök…

Klarade teori på första försöket

Tereh 2023-08-02 16:08 ! Citera #
Klarade idag teoriprovet på första försöket och fick 53. Har inte läst hela boken utan bara några kapitel.
Så man måste inte läsa boken för att klara det. För mig räckte endast att göra 850/1000 frågor från denna sidan.
Men jag läste noga hela resultatet och jag analyserade varje svar. Exempelvis om jag fick rätt på en fråga och dom 3 andra var fel så funderade jag och läste varför mitt svar var fel/rätt och därefter försöka komma ihåg reglerna bakom varje fråga. Det viktigaste är just det regeln. Och jag satsade mycket på trafikregler då det kommer mest frågor om detta. Varsågoda med era frågor.
Sam 2023-08-03 16:50 ! Citera #
Grattis :)
Jag lyckades också i första försöket förra veckan.Jag har uppkörning i Nybro den 16:e.Har någon gjort uppkörning nyligen?
Qivra 2023-08-07 19:41 ! Citera #
Jag klarade båda på första försöket, för teoriprovet tränade jag endast på teori och sluttest delen på elevcentralen och fick 63 på teorin. De mesta teorifrågorna var kluriga, fick nog 10-15 frågor enbart om högerregeln och när den ska användas, därefter var det riktigt många frågor man måste tänka på ett strukturerat sätt, bl.a mycket riskmedvetande. Är man dålig med fantasi så kan teoriprovet vara riktigt tufft.

Själva uppkörningen gick fint, enda kommentaren jag fick var att jag skulle motorbromsa mer när ny hastighetsbegränsning uppstår, dock sa han själv att kommentaren är riktigt petig och kommer mycket med erfarenhet samt bättre syn annars i överlag tyckte han att det var riktigt bra.

- Tips för uppkörningen är absolut att kunna planera i god tid var du ska åka, man ska ALLTID vara uppmärksam för skyltar, det är absolut ditt bästa hjälpmedel under provet.

- Samarbete i trafiken är också en riktig stor prioritet.

- Det främsta jag lärt mig när jag kör bil är att inte lita på andra, samtidigt som man måste ibland, tycker jag själv att man ska undvika det så mycket som möjligt. Många förare idag brister ganska starkt på teori-delen och det märker man ganska snabbt när man är ute och kör. Skulle säga bra nästan 80% jag ser i trafiken överskrider hastighetsbegränsningen och det är inte alltid folk väjer för högerregeln eller följer påbudsmärken, det är väldigt många som tar onödiga risker för att spara tid, något jag tycker man borde ha i åtanke. Samtidigt som många går mot rött, i många situationer måste man avvika från trafikregler oftast för att någon annan tycker att de är viktigare i trafiken eller helt enkelt inte kan teorin.

- Bli inte stressad när en oförväntad situation uppstår, man ska inte fokusera på att man kanske gjort fel eller någon annan gjort fel, tycker själv man ska låta bli och försöka lösa situationen på så säkert sätt som möjligt. Det blir bara värre om du blir hetsad och inte tänker riktigt när situationen ska lösas.

- Tycker man absolut inte ska känna att det är fel att köra med bra säkerhetsmarginaler, man ska ju definitivt inte köra 70km/h på en 110/kmh motorväg om det inte är köbildning eller något annat som gör att du måste köra långsammare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor