Start > Körkortsforum > Köra över parkeringar??

Köra över parkeringar??

R 2023-07-31 01:11 ! Citera #
Tjena!
Jag skulle parkera vid ett köpcentrum och gör en fram parkering i en ruta mellan två bilar. Ser då att platsen framför är ledig utan bilar bredvid sig så jag kör rakt fram genom den första rutan till den andra framför. Då vänder sig min kompis (som inte har körkort) till mig och säger ”sådär får du inte göra, det är olagligt att köra igenom parkeringsrutor”. Har han rätt? Har aldrig hört att man inte skulle få göra det och har för mig att körskolan också sa att man kan göra så om man har koll runtomkring sig. Vilket jag hade. Så vem har rätt?
Gäst 2023-07-31 10:34 ! Citera #
Inte olagligt. Bevisbördan ligger på din vän, eftersom du inte kan bevisa ett förbud som inte finns. Be personen att hänvisa till var det står i trafikförordningen.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att P-rutan ses som heldragen linje. Så är dock inte fallet, för om det vore så, skulle man ju inte få köra in i P-rutan ens för att parkera, eller hur? :lol:
1 2023-07-31 11:30 ! Citera #
Man får köra över parkeringsrutor. Kom ihåg att du har en väjningsplikt när du kör ut ur en parkeringsruta och ut på den öppna ytan på parkeringen bara.
1 2023-07-31 11:31 ! Citera #
Kom ihåg att du har väjningsplikt*

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 18:00
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo