Hej!
Jag är en väldigt ny förare (klarade uppkörningen för en vecka sedan men har kört med skolan och morsan länge). Körde iallafall i Linköping med syrran som inte har körkort. Kaoset i den staden fick mig att fundera på hur mycket fel man får göra egentligen? Jag har tex aldrig kört i en trefilig rondell (den största rondellen i min stad är tvåfilig) så jag var extremt förvirrad när jag skulle runt den.
Jag körde fel och fick köra runt igen, fattade inte vilken fil jag skulle vara i för vilken sväng (det var extremt dåligt markerat) och körde ut i fel avfarter (tex skulle köra ut i andra men körde ut i första). Chansade lite från vad jag lärt mig om de tvåfiliga men tänkte ändå att jag inte gjorde helt rätt. Det var så jäkla svårt att ta sig runt.
Det blev ALDRIG trafikfarligt men jag tänkte ändå att det nog va bra att ingen såg mig. För det var verkligen extremt svårt att förstå vart jag skulle och vilken fil jag var i och plötsligt så försvann en fil och en ny dök upp och ja, lite kaos helt enkelt. Men det gick bra, vilket väl är huvudsaken.
Hur mycket överseende har polisen och allt sånt i sånna situationer dock? Om läget inte är trafikfarligt men kanske inte heller helt rätt kan de ändå göra något? Tänker på om en polis sett mig köra lite fel, men inte farligt, kan de ändå göra något då jag är på prövotid?
Dessutom så slog ljusen över från grönt till orange och rött skitfort där i stan. Jag körde när det blev grönt men innan jag tex svängt klart blev det rött igen och eftersom jag påbörjat svängen när det var grönt så kan jag ju inte ha gjort något fel. Eller? Lite långsam kanske men jag har aldrig kört i en så stor stad helt ensam. Och jag hann definitivt förbi innan andra korsande bilar fick grönt. Jag blev kanske lite feg men fan va jobbigt det var att ta sig runt snabbt där i stan.
Jag tycker sånt här är skitsvårt alltså! Själva körningen är det verkligen inget fel på men att hinna förstå dessa nya situationer är fruktansvärt svårt ensam. Hur mycket ”fel” får man göra? Hur ska jag veta vilka ”fel” som är okej att råka göra ibland? Hade jag kört i stora städer oftare så hade jag ju vant mig och inte varit lika stressad som jag blev här. Har man lite överseende när nya förare hamnar i helt nya situationer ensam? Så länge det inte blir trafikfarligt alltså, vilket det ju inte var så är det mer okej att göra fel då? Ingen är ju en perfekt förare direkt. Särskilt inte i helt nya situationer..
Hur hårda är de när det gäller prövotiden?
Jag tänker då aldrig köra i Linköping igen illafall. Fyfan säger jag bara.
Jag vet inte exakt hur mycket ”fel” man får göra, men man får i varje fall inte begå sådana brott mot trafikregler som kan ge körkortsåterkallelse. Villkoren för körkort är faktiskt lika för alla, med skillnaden att den som har prövotid (upp till 2 år efter den dag körkortet utfärdades) måste göra om förarprovet för att kunna återfå körkortet medan den som inte (längre) har prövotid däremot återfår körkortet då tiden för återkallelse har utgått.
Vad gäller trafiksignaler så har man ”rätt” att köra vidare även om det hunnit bli rött ljus, om man passerat stopplinjen medan det fortfarande varit grönt ljus, för även om man har grönt ljus så kan man ju alltid ha något hinder att behöva stanna för, som exempelvis gående eller cyklister som färdas på gång- eller cykelbanan längs sidan av körbanan, som ju kan ha grönt ljus samtidigt som fordonstrafiken i samma eller rakt mötande färdriktning - och i en sån trafiksituation har ju svängande fordonsförare väjningsplikt mot gående eller cyklister.
Jag kan säga att jag har själv kört mot rött ljus åtminstone två gånger, dock inte på ett straffbart sätt:
-1:a gången var jag tvungen att stanna för rött ljus samtidigt som en kolonn av brandbilar närmade sig bakifrån med sirenerna på, och för att kunna släppa förbi dem så var jag liksom tvungen att köra vidare in i gatukorsningen (trots rött ljus) för att där kunna svänga åt sidan (eftersom det var enda platsen med utrymme för att svänga åt sidan), och sen bara körde jag vidare när jag ändå hade passerat rött ljus.
-2:a gången var det rött ljus för vänstersvängande fordon när jag skulle svänga vänster på en 70-väg vid en korsning, men jag kunde inte stanna p.g.a. snöigt och halt väglag som fick min bil att börja slira så fort jag började bromsa, så jag gled helt enkelt över stopplinjen. Men lyckligtvis kom det ingen mötande trafik körande när jag gled förbi rött ljus för vänstersvängande, så det fanns ingen risk för kollision.
Vad gäller cirkulationsplats med tre körfält (som är väldigt sällsynt) så bör väl körfältsvägvisare följas om det finns sådana uppsatta eller målade i asfalten, annars ska man väl köra ungefär som i en cirkulationsplats med två körfält. Jag brukar själv köra in i cirkulationsplatsen i höger körfält, för att kunna lämna cirkulationen trafiksäkert utan riskfyllda körfältsbyten, när jag färdas rakt fram eller till höger, och även när jag ska köra (ett trekvarts varv) till vänster om det är tillåtet enligt körfältsvägvisare att köra till vänster i det högra körfältet, men annars ska man ju i regel köra in i cirkulationen i vänster körfält vid färd ett trekvarts varv runt rondellen, men då måste man ju rikta extra uppmärksamhet på höger sida bakåt och i s.k. dolda vinkeln i god tid före utfart ur cirkulationen, med tanke på att man byter körfält åt höger och riskerar att sidkrocka med ett fordon bredvid till höger om man inte är tillräckligt uppmärksam till höger bredvid och bakom fordonet (och en trafiksituation som denna nämnda anses som extra riskfylld).
Tack för svaret!
Jag är extremt noga med döda vinkeln och spegelrutiner. Särskilt i tvåfiliga rondeller. Jag råkade bara plötsligt hamna i en trefilig rondell, som jag ärligt talat inte ens visste fanns i den staden. Det värsta med den var dock att det var extremt dålig markering. Innan rondellen var det 1 fil och plötsligt kommer rondellen med 3 filer och ingen markering för vilken fil som leder vart. Jag förstår att vana förare säkert skulle lösa situationen bättre men jag åkte i den längst till höger tills jag såg rätt skylt och körde av. Var jag livrädd? Kanske lite men det gick bra, jag frågade morsan och hon sa att det nog var rätt att göra så. Det var rätt lugnt med trafik också vilket gjorde situationen bättre. Men det kändes extremt jobbigt att hamna i en sån ny situation utan en erfaren förare.