Motsatt riktning på enkelriktat väg
Hej,
Jag har precis fått körkortet och råkade köra i motsatt riktning på en liten enkelriktat väg. Jag märkte det precis och vände då tillbaka och körde ut. Vad kan detta innebära för mig? Det stod en kille på gatan och stirrade på mig, är rädd att han kan ha anmält mig.
Jag tror inte du behöver bekymra dig. Du vållade ju ingen trafikolycka genom att (av misstag) köra i otillåten färdriktning på enkelriktad väg, och såvitt jag vet så såg väl ingen trafikpolis på plats dig färdas mot enkelriktad trafik. Sålänge man inte krockat så kan man i regel inte bötfällas för att inte ha följt trafikregler utan någon trafikpolis som noterat det på plats, det krävs alltid att trafikpolisen noterat på plats att man inte följt regler om man ska kunna få böter på att inte följt regler.
För övrigt spelar det i vissa fall ingen roll om en fordonsförare kört i otillåten färdriktning; i exempelvis de fall en förare krockat med ett annat fordon som kommit från höger så har den förare som krockat med fordonet från höger så gott som alltid ansetts som ensamt vållande till krocken, trots omständigheter som att föraren som kom körande från höger körde på en enkelriktad väg i otillåten färdriktning, för att föraren från höger kört mot påbjuden färdriktning spelar tydligen ingen roll i fall med högerregeln i Sverige - till skillnad från Frankrike där högerregeln i regel INTE gäller vid en korsning med en enkelriktad väg (utan tillåten trafik i riktning mot korsningen).
I Tyskland får skolbarnen såvitt jag vet lära sig att alltid titta sig för både till vänster och höger innan de korsar en körbana, även på en väg med enkelriktad trafik (kanske för att en fordonsförare kan få för sig att köra mot påbjuden färdriktning).
Väldigt väldigt osannolikt att något händer som Björn säger. Om någon ringer in och anmäler, skulle Polisen förmodligen inte prioritera detta på något sätt.
Men, om de mot förmodan skulle åka ut, skulle de följa efter dig och försöka bevittna nya trafikbrott. Alltså, de skulle inte stoppa dig för det gamla brottet eftersom de inte har sett det och får svårt att driva i domstol.
Så ser man i trafikvideo. Polisen har fått tips om en galning, men det är bara brotten framför polisens kamera som åtalas för, inte det gamla brottet som inringaren sett.
Om man skulle köra mot enkelriktad trafik på uppkörningen så skulle man naturligtvis bli kuggad (och tvingad att göra om körprovet för att kunna få körkort).
Väldigt väldigt osannolikt att något händer som Björn säger. Om någon ringer in och anmäler, skulle Polisen förmodligen inte prioritera detta på något sätt.
Men, om de mot förmodan skulle åka ut, skulle de följa efter dig och försöka bevittna nya trafikbrott. Alltså, de skulle inte stoppa dig för det gamla brottet eftersom de inte har sett det och får svårt att driva i domstol.
Så ser man i trafikvideo. Polisen har fått tips om en galning, men det är bara brotten framför polisens kamera som åtalas för, inte det gamla brottet som inringaren sett.
I vissa länder som exempelvis Kina blir det i regel alltid böter på att exempelvis passerat vid rött ljus, oavsett om polis noterat det på plats. Jag har själv sett i kinesiska storstäder som exempelvis Peking att (de flesta) signalbevakade gatukorsningar är utrustade med trafiksäkerhetskameror som med hjälp av någon sorts rörelsedetektor kan registrera ett fordon som inte stannar trots att fordonet måste stanna (före stopplinjen) när det har röd signal, och ta foto på bilen som bevis på att inte följt trafikregler, ungefär som att trafiksäkerhetskameror i Sverige kan mäta hastigheten hos passerande fordon, och ta kort på ett fordon som kör i högre hastighet än den högsta tillåtna. (Men Sverige har märkvärdigt nog inga kameror som kan ta kort på fordon som inte stannar vid rött ljus - men å andra sidan är det väl relativt sällan fordon passerar vid rött ljus.)
Jag cyklade faktiskt mot rött ljus en gång under hösten i årskurs 9 när jag var på väg från Älvsjö där jag bor till Engelbrektsskolan i Östermalm, där jag hade hemspråksundervisning på lördagar. Jag var nämligen nära att komma för sent till skolan, och för att försöka komma i tid så försökte jag att cykla över någon gatukorsning i innerstaden trots rött ljus, eftersom jag riskerade att komma för sent om jag stannade och väntade tills det blev grönt. Det var lyckligtvis ingen allvarlig trafiksituation såvitt jag minns, för jag cyklade mot rött nästan samtidigt som den korsande trafiken just fått grönt ljus och börjat köra, och de som just fick grönt hann ju lugnt se mig cykla mot rött och stanna för mig, men de blev arga och tutade åt mig för att jag hade kört i vägen för dem.
Jag fick dock inte böter på att ha kört mot rött ljus, det krävs ju tydligen att trafikpolis noterat det på plats om det ska kunna bli böter på det.
Senaste foruminläggen
Rubrik