Underkänt…
Hejsan. Gjorde uppkörning idag och allt gick jättebra hela tiden, jag kunde parkera och köra rätt i cirkulationerna och allt. Men jag blev ändå underkänd..
När jag körde på motorvägen så var ett körfält avstängt en bit framåt pga vägarbete, detta var precis vid en avfart åt höger också. Så bilen framför mig blinkar åt höger som att köra ut i avfarten och jag blinkar åt andra hållet för att köra runt vägarbetet. Men bilen framför byter blinkers i sista sekund och svänger plötsligt ut framför mig istället och som tur var hände inget men jag kom väldigt nära den. Då säger uppköraren ”vad tycker du om avståndet till den där bilen?” Och jag sa ”ja det blev ju alldeles för lite nu”. Men jag vet inte vad jag kunde ha gjort i den situationen? När hon sa det hade jag redan börjat bromsa för att öka avståndet. Men hon tyckte ändå på något sätt att det var mitt fel, vilket jag inte kan förstå. Sedan missade jag att kolla i döda vinkeln några gånger och det kan jag förstå inte är bra och var också definitivt en del i att jag blev underkänd.
Men det var händelsen vid motorvägen hon tog för mig när hon berättade varför jag blev underkänd. Hon förklarade inte vad jag borde ha gjort utan bara att jag skulle ha längre avstånd till framförvarande bilar. Så vad borde jag ha gjort?
Blev också kuggad första gången då jag tyckte att jag körde bra. Man måste ha en nästan prickfri körning för att få godkännt och personen som bedömmer spelar nog också in en del. Jag klarade på andra försöket men tyckte ändå att jag körde bättre första gången.
Ja, jag tyckte ju jag körde bra. Hade till och med uppvärmning med körskolan innan och det gick jättebra. Körskolläraren trodde inte jag skulle få underkänt men jag antar att nerverna tog mig lite.. Men det här med att inte se mig för också, jag tyckte verkligen att jag tittade mycket i döda vinkeln och runtomkring mig och sånt men enligt uppköraren var det för inkonsekvent… jättejobbigt då jag ska flytta och det finns inga nya tider på flera månader.
Vart körde du upp och hur långa väntetider är det exakt nu?
Själv körde jag upp i farsta och körkortet var viktigt för mig pga jobbanställning.
Precis det hon sa, håll avstånd till bilen framför.
Fanns ingenting mystiskt eller någon agenda i detta. Personer gör tokiga saker i trafiken hela tiden. Därav avstånd.
3 sekunder på vägbanor med ingen halka. 4 gärna 5 eller t.o.m 6 sekunder på dålig vägbana/vintertid.
Även om du körde skitbra så spelar det ingen roll. Det var en farlig situation som kunde ha lösts med avstånd. Visst suger det skit att du hamnade i en sådan situation, men du kommer hamna i fler tokiga situationer även när du har körkortet, så lika bra att du lär dig.
Senaste foruminläggen
Rubrik