Start > Körkortsforum > Alternativfrågor

Alternativfrågor

lisali. 2010-08-20 16:50 ! Citera #
Gjorde 65-frågor testet. En av frågorna var som så att man stod i en lång stillastående kö med en heldragen linje på ens sida (bara ett körfält inom den heldragna linjen, går inte att köra förbi kön). Frågan var om man fick köra om? med svarsalternativen :
1. Ja, eftersom det är tät köbildning.
2. Nej, eftersom mittlinjen är heldragen.
3. Nej, eftersom du i så fall måste överskrida mittlinjen.
4. Nej, eftersom du riskerar att inte kunna komma tillbaka till rätt körfält på grund av köns längd.

Jag ansåg att fråga 2 och 3 är samma svar med olika formuleringar. Men tydligen är alt. 3 rätt och 2 fel. Eftersom det står i lagen att heldragen linje Inte är ett omkörningsförbud utan det gäller att det ”inte är tillåtet att färdas över till motgående körfält”. På bilden i fråga syntes att det inte fanns någon plats att köra om utan att överskrida mittlinjen varför jag tycker att alternativ 2 är lika rätt. Asså är det inte lite väl petigt?? Är det såna frågor på teoriprovet. Känns mer som kluringar än riktiga frågor. ? :P Vad tycker ni?
maja 2010-08-21 19:27 ! Citera #
Jag håller med om att alternativen var lite konstiga. Men man får ju faktiskt köra om även om mittlinjen är heldragen, så länge som man inte korsar den. Men tillsammans med bilden är innebär båda alternativen samma sak.
headstrong_ 2010-08-21 19:53 ! Citera #
Precis den svarade jag fel på första gången också. Men utifrån situationen (bilden) är ju det faktiskt så att du får inte överskrida mittlinjen. Bara det faktum att den är heldragen gör ju inte att du inte får köra om.

Tror den frågan är ett utmärkt exempel på kluriga frågor som kommer på teoriprovet sen.. 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest