Placering av hastighetsbegränsningsmärke
Hej,
Om man har en dubbelriktad gata och hastighetsbegränsningsmärke ”30” placeras på VÄNSTER sida, men ”30” är VÄNT mot HÖGERSIDAS trafikriktning:
1. Är märket rätt placerat och rätt vänt?
2. Vilken sida gäller det egentligen, väster, höger, båda?
Snabbt svar önskas
Hej,
Om man har en dubbelriktad gata och hastighetsbegränsningsmärke ”30” placeras på VÄNSTER sida, men ”30” är VÄNT mot HÖGERSIDAS trafikriktning:
1. Är märket rätt placerat och rätt vänt?
2. Vilken sida gäller det egentligen, väster, höger, båda?
Snabbt svar önskas
Då bör du ha passerat en skylt tidigare där det står 30km/h ?
Hej,
Har det någon betydelse? Det handlar ju om EN konkret skylt.
Jag kör på HÖGERSIDA (på dubbelriktad gata) och frågan är: gäller den skylten mig när den är placerad på på vänster sida?
Hej,
Har det någon betydelse? Det handlar ju om EN konkret skylt.
Jag kör på HÖGERSIDA (på dubbelriktad gata) och frågan är: gäller den skylten mig när den är placerad på på vänster sida?
Om den nu är riktad mot dig, men ja jag skulle gissa på att antagligen har någon tagit ner skylten på höger sida, så det betyder ju ny hastighet, kolla vad som står på baksidan av skylten för dom som du möter så ser du, står det tex, 40km/h på den, så har det varit 40 fram till skylten sen blev den 30
Jag tror att om du ska få ett korrekt svar så måste du nog länka en google street wiew på just den platsen du menar
Vägmärken kan alltid någon vara riktade åt fel håll, sånt bör man vara uppmärksam på.
En gång när jag körde på Götalandsvägen genom Älvsjö centrum i södra Stockholm så hävdade pappan att jag körde för fort, eftersom han trodde att det är 30 där, men det är inte alls 30 där. Jag körde mellan 40 och 50 km/tim, och det är 50 som gäller på Götalandsvägen, men han visste inte att 30 gällde på en av de anslutande gatorna och inte på själva Götalandsvägen, för han var ouppmärksam och såg inte att 30-skylten råkade vara felvänd, som skyltar kan bli ibland när stolpar roteras av någon orsak, och 30-skylten hade då stolpen vreds riktats så att den gick att se från Götalandsvägen, som om 30-skylten skulle uppfattas gälla där.
Men även om det är 50 på Götalandsvägen så är det kanske inte så jättelämpligt att köra 50 km/tim. Det finns ju ett signalbevakat övergångsställe vid korsningen med Johan Skyttes väg/Älvsjö torg, och där är det ofta köbildning vid rött ljus för fordonen och när ett fordon ska svänga till vänster, och då måste man oftast sänka hastigheten till 30-20 km/tim.
Om den nu är riktad mot dig, men ja jag skulle gissa på att antagligen har någon tagit ner skylten på höger sida, så det betyder ju ny hastighet, kolla vad som står på baksidan av skylten för dom som du möter så ser du, står det tex, 40km/h på den, så har det varit 40 fram till skylten sen blev den 30
Jag tror att om du ska få ett korrekt svar så måste du nog länka en google street wiew på just den platsen du menar
På baksidan står just ingenting alls.
Se skylten på vänstersidan medan du kör på högersida:
https://www.google.com/maps/place/Stationsv%C3%A4gen+41,+141+40+Huddinge/@59.252253,17.9979938,3a,75y,328.04h,88.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1smweVXSoAGkMJ0kycL0L86A!2e0!7i16384!8i8192!4m7!3m6!1s0x465f773790eb42f5:0xf28f70f137314602!8m2!3d59.2522249!4d17.9978172!10e5!16s%2Fg%2F11cscgk131?entry=ttu
Det verkar som om Stationsvägen genom Stuvsta är 30-väg hela vägen mellan Huddingevägen och Stambanevägen, men vid korsningen med Huddingevägen finns det märkligt nog enbart 30-skylt på vänster sida i färdriktningen, kanske har skylten på höger sida försvunnit i och med något vägarbete, då stolpen skylten är uppsatt på tagits bort. Vid Stuvsta station finns tydligen också en 30-skylt uppsatt, även den enbart till vänster men inte till höger, men den skylten tycker jag är onödig, 30-skylten behöver i regel inte upprepas inom 30-sträckan, och 30-sträckan upphör ändå vid korsningen med Stambanevägen där det är 40.
Något konstigt med korsningen Stationsvägen-Stambanevägen tycker jag är att den är skyltad som cirkulationsplats, men utan någon cirkelformad yta mitt i korsningen. Det bör ju åtminstone finnas en uppsatt stolpe mitt i, med pilar som uppmanar att köra till höger runt stolpen, precis som det finns i korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen på Hägerstensåsen.
Nu blev det busenkelt
Eller kanske inte
2 senarion
Precis som jag skrev innan, du behöver veta vilken hastighet det är på vägen, alltså vad stod det på förra skylten du såg? Visade den 40 ja då är det ny hastighet 30 efter den skylten. Isåfall har någon plockat bort skylten på höger sida.
Om det stod 30 på förra skylten, då betyder det att någon har snurrat ett varv på skylten, då är den menad till mötande som en upplysning om att det fortfarande är 30
Men i vilket fall som, så kör du 30 km/h där
Senaste foruminläggen
Rubrik