Start > Körkortsforum > Förbud mot infart med fordon

Förbud mot infart med fordon

Philip 2023-06-24 22:27 ! Citera #
Hjälp!

Ska ha uppkörningen i Fagersta och var där idag och övningskörde. Fanns en gata med skylten förbud mot infart så körde in i nästa korsning. Problemet är att när jag kör ut från gatan med förbudet så finns det ingen skylt för enkelriktat.

Så min fråga är gällande placering vid vänstersväng. Ska jag placera mig till höger eller vänster eftersom det inte får köra in fordon där?
Gäst 2023-06-26 21:00 ! Citera #
Du ska placera dig till höger!
Det finns fortfarande fordon som får köra in på gatan
Gäst 2023-06-26 21:07 ! Citera #
Gäst 2023-06-26
Du ska placera dig till höger!
Det finns fortfarande fordon som får köra in på gatan
Nej!
Du tänker nog på skylten

C3 Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II

Men ett tips är att inte vänsterplacera bilen om du inte har sett skylten E16. Enkelriktad trafik
För du kan inte veta att gatan är enkelriktad om du kommer från andra hållet
Björn He 2023-07-04 14:37 ! Citera #
Är det kanske inte skyltat att all fordonstrafik är tillåten i ena färdriktningen medan endast cykeltrafik (inklusive trafik med moped klass II) är tillåten i mötande färdriktning? Det kanske är så det är tänkt, men det är inte korrekt skyltning.

Vägmärket ”Förbud mot trafik med motordrivet fordon (utom moped klass II)” betyder ju i regel att all sådan trafik är förbjuden på den gata vägmärket är uppsatt på. Om nu en gata är enkelriktad utom för cykeltrafik så måste det ju faktiskt vid vägkorsningen finnas ett vägmärke som betyder ”Förbud mot infart” med en tilläggstavla som anger att förbudet ej gäller cykel och moped klass II.
Gäst 2023-07-04 23:15 ! Citera #
Och då ska msn inte vara vänsterplacerad..
Björn He 2023-07-07 16:53 ! Citera #
Gäst 2023-07-04
Och då ska msn inte vara vänsterplacerad..
Nej, en fordonsförare måste ju naturligtvis alltid framföra fordonet till höger i färdriktningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 09:10
24
I dag 02:39
6
I dag 02:17
1
I går 22:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov