Start > Körkortsforum > Halkbanan --> En rolig uppl…

Halkbanan --> En rolig upplevelse för dagen??

Gäst 2010-08-19 15:30 ! Citera #
Tjena!

Jag ska göra halkbanan om några veckor. Jag får jämt höra hur roligt det är på halkbanan men ingen nämner någonsin vad de har fått ut av den eller något annat vettigt!

Vad jag vet så går man inte dit för att ha roligt utan det är väl mer för att man ska se riskerna med hög hastighet, hur farten påverkar bromssträckan osv.

Borde man inte ha andra uppfattningar, tankar, efter att halkbanan har genomförts? Eller är det bara en rolig upplevelse för dagen?

Jag är verkligen nyfiken på hur ni andra tänker angående det här!
lisali. 2010-08-20 15:44 ! Citera #
Hej!

Du har hört alldeles rätt om du frågar mig men jag ska inte prata om det utan vad jag fick för erfarenheter och väckarklockor ;)

Man fick testa på att krocka i 30 km/h, inte i en riktig bil såklart, men det var en ordentlig smäll. 30 km/h tänker man ju inte är så jättesnabbt men det kan hända en hel del där också. Och om kraften är så pass redan vid 30 kan man ju ana vad den blir när man kör i 50 för att inte tala om när man kör i 110 km/h!!
Sen fick vi sitta i en uppmonterad bil som man sedan snurrade 360 grader. Av det lärde man sig vikten av att ha bälte. Bilen stannades när den var i 90 grader resp. 180 grader. Och om man inte skulle ha bälte skulle man ha åkt runt som en vante där inne. Om man inte slår ihjäl sig själv först lär man kanske slå ihjäl de andra passagerarna innan (eller efter).
Vi fick såklart också prova det som man förknippar med halkbanan - köra på halt underlag. Det gjorde vi i olika hastigheter och mätte stoppsträckan för de olika hastigheterna. Jag kommer inte ihåg några siffror, men det var enorma skillnader!! Så att hålla i gasen vid dåligt väglag är sannerligen befogat!
Vi fick även testa att åka med i en bil utan ABS-bromsar, han hade inte en chans att styra bilen vi snurrade många varv och stoppsträckan var jättelång.

Han gjorde ett litet game med oss. Han satte ut koner och sa att dessa var en älg. Hastigheten är 70 km/h och ni får inte börja bromsa före en viss linje (linjen skulle väl representera där man reagerar med det blev ju i det här fallet där bromssträckan börjar eftersom man var förberedd när man närmade sig den). Problemet var, märkte man efter att ha testat en gång, att man inte kunda styra i det hala väglaget i den höga hastigheten. Uppgiften för oss var att lösa det på något sätt. Hur vi gjorde säger jag inte, det kan du nog klura ut själv :) Under dagen frågade han även muntliga frågor.
Ja det var lite av min upplevelse. Hoppas det sa dig något och att du tycker det är lika kul som all andra ;)
lisali. 2010-08-20 15:47 ! Citera #
Jag inser du att det kanske inte alls var så mycket sm 30 km/h ... :P haha
headstrong_ 2010-08-21 18:46 ! Citera #
När vi krockade i 30km/h var ena bältet i ”bilen” trasigt.. Vi var två som vågade prova det... Aldrig utan bälte säger jag bara! När man kör håller man ju inte direkt i sig i sätet så knogarna vitnar, och hade man inte gjort det hade jag nog flugit fram en bra bit.

Vi fick även prova att volta i en bil. Var lite läskigt eftersom jag gjort det på riktigt och fick nära döden-flashbacks, men är gryumt nyttigt eftersom man får känna hur stark gravitationskraften egentligen är.

Halkbanan i sig var suveränt rolig, inte minst med tanke på att man får köra helt själv utan någon bredvid :D
Blober 2010-10-20 18:15 ! Citera #
Jag körde min halkan i eskilstuna och jag var så nervös när jag kom dit att hela jag skakade, men sen när man sitter i bilen känns det mkt bättre och visst är det lite läskigt i början när man märker att man inte har någon som helst koll på bilen. Men han som höll i halkan tog det väldigt lugnt. Man ska alltid komma ihåg att det finns hur många som helst som redan gjort halkan. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo