Start > Körkortsforum > Kör inte up i Helsingborg

Kör inte up i Helsingborg

Nikole 2023-06-05 19:41 ! Citera #
Har nu kört up i Helsingborg två gånger nu och kuggat båda gångerna vilket värken körläraren eller mamma som jag övningskör med inte kan förstå. Båda gångerna har jag kuggat på minsta småsakerna så som att inte sakta ner tillräckligt inför ett farthinder, köra försnabbt på motervägs påfarten??, och inte köra långsamt nog på en 70 väg när jag körde 60. De som man kör upp med har bestämt på förhand att du inte kommer att klara det och då är det bara synd. Det är så små saker som alla bilförare någon gång har gjort men man måste vara så onödigt perfekt för att ens få ta körkort i Helsingborg. Jag ska nu ha prov ett annat ställe och hoppas de inte är så petiga med saker som värken sätter mig som förare i fara eller mina medtrafikanter.
Benz 2023-06-06 16:28 ! Citera #
Får man fråga vad inspektören som du klrde med heter? För hade också uppkörning där igår o vi kanske fick samma inspektör
Gäst 2023-06-07 21:43 ! Citera #
Vadå bestämt på förhand? Hur menar du då?
Nikole 2023-06-08 10:06 ! Citera #
Gäst 2023-06-07
Vadå bestämt på förhand? Hur menar du då?
Ja altså det gör ingen skillnad hur bra du kör de kommer hitta små fel ändå
AnnaM 2023-06-08 11:31 ! Citera #
Nikole 2023-06-05
Har nu kört up i Helsingborg två gånger nu och kuggat båda gångerna vilket värken körläraren eller mamma som jag övningskör med inte kan förstå. Båda gångerna har jag kuggat på minsta småsakerna så som att inte sakta ner tillräckligt inför ett farthinder, köra försnabbt på motervägs påfarten??, och inte köra långsamt nog på en 70 väg när jag körde 60. De som man kör upp med har bestämt på förhand att du inte kommer att klara det och då är det bara synd. Det är så små saker som alla bilförare någon gång har gjort men man måste vara så onödigt perfekt för att ens få ta körkort i Helsingborg. Jag ska nu ha prov ett annat ställe och hoppas de inte är så petiga med saker som värken sätter mig som förare i fara eller mina medtrafikanter.
Detta är helt min erfarenhet av flertalet inspektörer i Farsta, Stockholm också!
På min senaste uppkörning kuggade jag enbart på att jag inte tittade ”tillräckligt tydligt” i döda vinkeln när jag körde ut ur sista rondellen innan vi kom tillbaka. Jag har aldrig kört så lugnt, tryggt och säkert som just denna uppkörning och kunde inte tro min öron när han sa att jag kuggat. Jag har kört upp totalt 6 gånger nu, varav 5 i Farsta. Min känsla är att det är helt omöjligt att ta körkort - inget jag gör hjälper utan precis som du beskriver upplever jag det som att det är ”bestämt” att jag inte ska få kortet. Förstår att det låter gnälligt men har man kört på två olika körskolor i över två års tid + massor hemma är det rejält motigt att fortsätta när en sådan småsak gör att man förlorar ännu mer tid, energi och pengar.
Baker 2023-06-08 17:18 ! Citera #
Hej! Kör upp i små städer. Där klarar du körkortet även om du inte kan köra bra.
Gäst 2023-06-08 17:19 ! Citera #
AnnaM 2023-06-08
Detta är helt min erfarenhet av flertalet inspektörer i Farsta, Stockholm också!
På min senaste uppkörning kuggade jag enbart på att jag inte tittade ”tillräckligt tydligt” i döda vinkeln när jag körde ut ur sista rondellen innan vi kom tillbaka. Jag har aldrig kört så lugnt, tryggt och säkert som just denna uppkörning och kunde inte tro min öron när han sa att jag kuggat. Jag har kört upp totalt 6 gånger nu, varav 5 i Farsta. Min känsla är att det är helt omöjligt att ta körkort - inget jag gör hjälper utan precis som du beskriver upplever jag det som att det är ”bestämt” att jag inte ska få kortet. Förstår att det låter gnälligt men har man kört på två olika körskolor i över två års tid + massor hemma är det rejält motigt att fortsätta när en sådan småsak gör att man förlorar ännu mer tid, energi och pengar.
Hej! Kör upp i små städer. Där klarar du körkortet även om du inte kan köra bra. Synd att du behövt gå genom detta.
AnnaM 2023-06-12 10:42 ! Citera #
Gäst 2023-06-08
Hej! Kör upp i små städer. Där klarar du körkortet även om du inte kan köra bra. Synd att du behövt gå genom detta.
Jag har kört upp i Sundsvall en gång - inte en jätteliten stad men ändock en annan stad och mindre än Stockholm. Det var dagen före midsommar och jag gissar att inspektören var mer än redo för semester...det var min absolut värsta uppkörning av alla, där han besvarade min kommentar om att jag tidigare haft problem med nerverna med ”Om man har tränat tillräckligt ska nerver inte vara ett problem” och sen suckade och himlade med ögonen under själva körningen och efteråt sa ”Du kan ingenting, gå på körskola”. Efter att ha kört i ett halvår på körskola med 2-3 dubbellektioner i veckan och betalat dem ca 40.000kr var det ganska nedslående att höra.

Jag tror tyvärr inte att det stämmer längre att det är ”lättare” att köra upp i mindre städer, det var säkert så förr men min uppfattning själv + vad jag hört från vänner och läst här på forumet så är det lika överallt.
Gäst 2023-06-12 20:34 ! Citera #
Inspektörerna utbildas likadant.
Det som kan skilja mellan städer är att det finns 687000 rondeller i sthlm medan det finns 15 i hela Norrlands inland.
Lägre chans att stöta på någon konstig situation om det dessutom inte är så mycket trafik.
Men flyr man stan för att köra upp på landet lär bylingen ta ditt kort rätt kvickt när du kommer hem igen.
Finns bara en lösning: öva och åter öva!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov