Start > Körkortsforum > Hur svänger man

Hur svänger man

Klara 2023-06-03 17:07 ! Citera #
Jag får panik för att jag kan verkligen inte svänga. Jag svänger men det blir antingen så att jag hamnar i den andras körfil när jag svänger. Jag har frågat min körllärare och han visar mig en metod som inte går för vissa korsningar. Alla korsningar är olika vet inte hur jag ska kunna svänga. Har både problem med vänstersväng och högersväng men speciellt med placeringen i vänstersväng, hur gör man?
Björn He 2023-06-04 00:41 ! Citera #
Klara 2023-06-03
Jag får panik för att jag kan verkligen inte svänga. Jag svänger men det blir antingen så att jag hamnar i den andras körfil när jag svänger. Jag har frågat min körllärare och han visar mig en metod som inte går för vissa korsningar. Alla korsningar är olika vet inte hur jag ska kunna svänga. Har både problem med vänstersväng och högersväng men speciellt med placeringen i vänstersväng, hur gör man?
Det är väl mest en vanesak. Jag bedömer att man måste bli riktigt van att manövrera en bil för att kunna svänga på ett perfekt sätt. Den bästa metoden är, såvitt jag vet, att ”sikta” noga mot vägkanten vid högersväng, så att man är intill vägkanten hela tiden medan man svänger, och se till att vrida ratten tillräckligt för att hålla sig inom sin högra halva av körbanan; då undviker man överskridande av mitten av körbanan.

Likadant med vänstersväng: Man bör ”sikta” noga mot mitten av körbanan och anpassa sin styrning så att fordonet kommer in på den högra halvan av den vänstra korsande körbanan.

Vid sväng in på mindre villagator är det dock oftast inte möjligt att hålla till höger, med hänsyn till att parkering är tillåten på höger sida av gatan (i ena färdriktningen) och då måste man ju hålla till vänster, utom när man får mötande trafik då man måste svänga in till höger vid någon tom lucka (mellan två parkerade bilar) för att ge den mötande fri väg; oftast får man då svänga in på en oparkerad lucka längs in- eller utfarten till eller från en fastighet, där det ju inte är tillåtet att parkera.
Gäst 2023-06-05 01:00 ! Citera #
Att få panik hjälper inte i detta läget!
Kör inte i trafiken innan du känner dig säker på hur bilen funkar.
Börja över på en stor tom parkering, åk runt och runt och runt tills du känner att du förstår hur man svänger för att komma dit du vill.
Jag tror att du har för bråttom att komma ut i trafiken!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor