Start > Körkortsforum > Högerregeln ev kuggad

Högerregeln ev kuggad

Walle 2010-08-19 13:57 ! Citera #
Är på en uppkörning och kommer fram till en T korsning med högerregel, den andra bilen kommer från höger och jag skall rakt fram, jag stannar men det gör även den andra bilen för den begriper nog inte det med högerregeln. Skall jag börja vinka på honom för att få denna att förstå att det är han som skall köra före mig eller skall jag köra om jag ser att han tänker vänta på mig. Är det risk för att jag blir kuggad om jag kör eller är det samspelet i trafiken som gäller då? är det någon som har ett bra svar.....
k 2010-08-21 17:11 ! Citera #
Vad du än gör så kör inte! sen när du väl har körkort e det skitsamma, högerregeln existerar typ inte i verkliga livet
Monarken 2010-08-24 04:18 ! Citera #
k
vad du än gör så kör inte! sen när du väl har körkort e det skitsamma, högerregeln existerar typ inte i verkliga livet


Nja, det skulle jag verkligen inte vilja säga. Visst, högerregeln är nog den regel som används minst, men det finns fall där den används. På parkeringsplatser eller på öppna ytor är det högerregel som gäller även där. Där används den mer flitigt än vad som händer i trafiken.

Sen kan du alltid välja att föregå med gott exempel med dina medtrafikanter genom att följa högerregeln. Kom ihåg att högerregeln bara fungerar om du och jag använder den!

Mvh
/Monarken
Gäst 2010-08-24 23:30 ! Citera #
Walle, jag kan ge dig ett tips här som kan vara ack så värdefullt!

När jag hade den s.k. ”lilla uppkörningen” med min trafikskola så kom jag till en korsning där en bil kom från vänster. Jag tänkte på högerregeln och körde liksom då jag hade egentlig rätt att göra det. Och avståndet till den andra bilen räckte så att jag hann köra.

Men ändå säger min lärare att Jag skall vänta! Detta eftersom många inte följer högerregeln och på en uppkörning så skulle det vara bättre att vänta, då man inte kan lita på att de andra följer högerregeln. Dessutom var jag lite skymd i min situation men jag stack ju ut för att jag hade god marginal, inte enbart för högerregeln. Däremot så gav högerregeln mig rätt att köra men enligt trafikläraren så skall man ändå vänta om den andra inte tydligt visar att han väjer för dig.
carl 2010-08-29 22:43 ! Citera #
I det läget du beskriver ska du:

Vänta kallt på att den andra bilen kör, om detta inte händer inom rimlig tid så kan du försiktigt köra först.

Men viktigt är att du INTE ska vinka fram honom, detta skulle du kugga på direkt. När du vinkar fram någon så kan det hända att de släpper på uppmärksamheten och inte ser bilar eller gående i vägen. Samma sak gäller vid övergångställe, du ska aldrig vinka fram någon.
Mada 2010-09-12 13:00 ! Citera #
Det jag skulle ja gjort vid uppkörning i den här situationen är att stanna och inte köra förrän den andra bilen har kört, då han enligt reglerna har rätt att köra först. Så mitt tips är att stanna och hålla ögon kontakt med den andra föraren nästan lite övertydligt så att uppkörnings ledaren tydligt ser att du söker kontakt med honom. Som sagt, vinka aldrig fram någon person, någonsin. det är en reflex man har så den kan vara värd att träna bort under övnings körning innan man kör upp. Och sedan kan man ju prata med körläraren och säga ’ nehepp, han var inte så säker på att högerregeln gäller här.. då väntar vi lite..” så att körläraren uppfattar varför du väntar och att DU har uppfattat högerregeln även om andra föraren inte har det.
Gäst 2010-09-14 13:12 ! Citera #
Jag vart kuggad pga att jag var lite för länge på avfarten till motorvägen, hela avfarten var inte slut men han som satt bredvid mig tyckte att jag kunde svänga in på motorvägen lite snabbare, vilket jag inte tyckte... Den delen är juh för att man ska komma in på motorvägen på ett säkert sätt, inte hetsa in på snabbast tid och det vart jag kuggad av! såå jävla förbannad över skitsaker att bli kuggad på!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo