Start > Körkortsforum > Uppkörning i Södertälje - Nån …

Uppkörning i Södertälje - Nån som har tips??

Iris 2023-05-17 14:59 ! Citera #
Ska köra upp i Södertälje om ett par veckor och är redan sviiiinnervös. Är min första uppkörning och tror inte att jag kommer att ha tid att köra där innan. Någon som kört upp där nyligen? Hur var eran upplevelse? Var inspektörerna sköna? Vad kör man för automatbil? Tacksam för alla svar och tips :)
Gäst 2023-05-23 12:16 ! Citera #
Den vanliga slingan torde vara ut från Trafikverket, ned mot E4 norrut, in från E4 till Geneta, bort in mot city, en vända i city och sen tillbaka till Trafikverket genom ett bostadsområde.

Det positiva med Södertälje torde vara att det är ganska mycket 30- och 40-sträckor. Så det går att ta det lugnt.
Ingen 2023-05-24 12:24 ! Citera #
Körde upp 2 gånger. Dom älskar att hitta högerregel vid större väg, stop-skylt. Glöm ej eco-driving.

Det som funkade för mig var att ta lektioner med lärare från Södertälje som tog mig då precis samma rutt som vid uppkörning.

Andra gången det gick bra då förklarade jag b.a att ”jag kommer köra extra försiktigt här för det är barn” i bostadsområdet. Nästan krypkörde. Gick bra.

Glöm inte att det duger inte att titta i sidospeglarna med ögon, vrid huvud!

Om dom ber dig att parkera någonstans innan uppkörning är slut glöm inte att det är inte slut tills du säjer så, och det är helt ok att dra handbromsen, stänga av bilen, säja jag kontrollerar, gå ut och kolla att bilen står rätt, ej över streck, sen säja ”parkerad”.

Första personen jag fick var skitotrevlig, andra var bra. Men båda markerade som det skulle markeras, jag var för nervös första gången.
Iris 2023-05-26 10:00 ! Citera #
Tack för alla tips! Tog mitt körkort idag :D
Guest 2023-08-18 20:39 ! Citera #
Iris 2023-05-26
Tack för alla tips! Tog mitt körkort idag :D
Hej,

Vilken rutt blev det för dig?
Björn He 2023-09-11 02:14 ! Citera #
Någon snubbe som blev kuggad på första försöket i Farsta klarade uppkörningen på andra försöket i Södertälje någon gång för tio år sen. Han hävdar att det är betydligt lättare att klara uppkörningen i Södertälje än i Farsta.

Han fick låna en bil av Trafikverket, som han trodde var bensindriven innan förarprövaren berättade att den är dieseldriven. Enda skillnaden från bensinbil märkte han var att bilen ”drog iväg” även när man släppt gasen, och man kunde då överskrida hastighetsbegränsningen, främst på 30-väg, om man inte var tillräckligt van att köra den - men han blev tydligen van att köra bilen trots att bilen var bråkig som ”drog iväg” så att man riskerade att överskrida högsta tillåtna hastigheten.
Jag upplevde själv, när jag körde upp för första gången, att dieselbil kan ”gasa av sig själv”, och det hade jag olyckligtvis inte lärt mig på trafikskolan jag övningskörde med någon månad före uppkörningen. Jag uppmärksammade tydligen inte i god tid att det är en dieselbil och att den kan dra iväg även när man släppt gasen. När jag närmade mig 30-skylten på Södra ringvägen i Västerås (där jag hade uppkörningen) så åkte jag såvitt jag vet cirka 30 km/tim, men inspektören hävdade efteråt att jag hade kört i 50 på den där 30-sträckan; bilen måste väl ha ”gasat av sig själv”, så att jag kom upp i 50 på 30-vägen av misstag. Annars tycker jag dock att Västerås är en ”lättkörd” stad, som är lätt att köra upp i, säkert lättare än Södertälje eller annars i Stockholm.

Snubben som körde upp i Södertälje berättade att han fick köra upp med en dieseldriven Volkswagen Golf, och jag fick också köra upp med en diesel-Golf när jag av misstag körde i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen i Västerås, och jag tycker att de flesta diesel-Golfar är riktiga djävla skitbilar!
Hade jag fått välja uppkörningsbil själv så hade jag föredragit att hellre än en Golf köra en Volvo V40/V50; de flesta uppkörningskontor, däribland Västerås, använder ju ändå Volvo, utöver Volkswagen Golf. Dock hade jag önskat att trafikskolan jag övningskörde hade erbjudit mig hjälp att klara min bokade uppkörning i Västerås + erbjuda mig att få låna en av deras trafikskolebilar för att köra upp med, hellre låna en bil från trafikskolan än låna någon av Trafikverkets bilar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov