Ska köra upp i Södertälje om ett par veckor och är redan sviiiinnervös. Är min första uppkörning och tror inte att jag kommer att ha tid att köra där innan. Någon som kört upp där nyligen? Hur var eran upplevelse? Var inspektörerna sköna? Vad kör man för automatbil? Tacksam för alla svar och tips
Den vanliga slingan torde vara ut från Trafikverket, ned mot E4 norrut, in från E4 till Geneta, bort in mot city, en vända i city och sen tillbaka till Trafikverket genom ett bostadsområde.
Det positiva med Södertälje torde vara att det är ganska mycket 30- och 40-sträckor. Så det går att ta det lugnt.
Körde upp 2 gånger. Dom älskar att hitta högerregel vid större väg, stop-skylt. Glöm ej eco-driving.
Det som funkade för mig var att ta lektioner med lärare från Södertälje som tog mig då precis samma rutt som vid uppkörning.
Andra gången det gick bra då förklarade jag b.a att ”jag kommer köra extra försiktigt här för det är barn” i bostadsområdet. Nästan krypkörde. Gick bra.
Glöm inte att det duger inte att titta i sidospeglarna med ögon, vrid huvud!
Om dom ber dig att parkera någonstans innan uppkörning är slut glöm inte att det är inte slut tills du säjer så, och det är helt ok att dra handbromsen, stänga av bilen, säja jag kontrollerar, gå ut och kolla att bilen står rätt, ej över streck, sen säja ”parkerad”.
Första personen jag fick var skitotrevlig, andra var bra. Men båda markerade som det skulle markeras, jag var för nervös första gången.
Tack för alla tips! Tog mitt körkort idag