Start > Körkortsforum > Kuggat 4 gånger.. men igår fic…

Kuggat 4 gånger.. men igår fick jag körkortet

Gäst trådstartare 2023-05-16 12:58 ! Citera #
Som rubrik säger jag kuggade uppkörning 4 gånger.
Min riktig resa mot körkortet börjades i 2021 oktober ~ november. Övningskört i skolan tills 2022 april men jag bestämde att byta skolan på 2022 maj.

Övningskört 3 månader och tog första provet 2022.08.05 i Karlstad. Underkänt. Gjorde en olaglig körfältsbyte när det gäller blixtlåsprincipen. Bokade en ny uppkörning 2022.08.09 i Örebro. Katastrof. Gjorde fel på nästan alla möjliga moment.

Jag förstod att jag måste träna mycket mer. Tränade nästan 4 månader i trafikskolan och gjorde 3e uppkörning i Karlstad. 2022.12.10. Underkänt. Mycket snö på vägen och såg inte bra hur nära jag är mot trottoaren vid högersväng. Kolliderat med trottoaren och bilen skakade mycket. Kuggat direkt.

Teori gick slut. Tog teori igen i januari. Godkänt. 4e uppkörning gjorde jag i mars. Körningen gick bra generellt men 5 minuter innan provets slut gjorde jag fel på rondellen. Väntade på alla bilar som redan fanns i rondellen men missade att det fans en bil till som ville komma in till rondellen från vänstersida. Var arg och superbesviken för att jag var säker att jag kan få godkänt innan jag gjorde det felet.

Kollade mycket video på Youtube. Frågade till mina kompisar och fick mycket hjälp från dem.

Och igår, min 5e försök, i Karlstad. Jag fick godkänt! Gjorde fel vid backa runt hörn(min bil placerades i mitt av vägen) och enligt inspektören jag behöver träna mer på placering. Tyvärr han förklarade inte hur många gånger jag gjorde fel med placering men han sa ibland. Men han trodde min parkering var perfekt och motorväg gick bra. Han och min trafiklärare som satt bakom mig sa jag gjorde inga trafikfarliga fel. Fel med placering kan jag bli bättre genom att köra mycket.

Tack så jättemycket Korkortonline! Jag körde bara i skolan, absolut 0 privata lektioner. Efter varje prov var jag så arg och besviken. Trådar här hjälpt mig väldigt mycket mentalt. Trådar liksom ”fick kortet efter 4e försök” hjälpte mig att inte hamna på depress och djup ångest.

Och min tip för de som inte klarat uppkörning mer än 3 gånger.

Det är helt ok att göra några små och ofarliga fel. Men du måste vara medveten att du gjorde fel.
Min bil hamnade i mitten av vägen när jag gjorde backa runt hörn. Men det kunde genomföras trafik”o”farligt sätt genom att kolla extra mycket sido, backspeglar och döda vinkel.

På första påfart kollade jag tidigt om där finns någon bil på motorvägen. Fanns ingen bil. Jag gasade, kollade på sidospegel. Fanns ingen bil. Blinkat till vänster och bytt körfält till vänster. Men här behövde jag kolla döda vinkel igen men det glömde jag. Jag märkte det direkt och gjorde inga fel på motorväg igen(åkte motorväg typ 4 gånger). Tänkte dubbelt mycket om planering, planering och planering.

Tack så jättemycket korkortonline och önskar er lycka till ni som försöker ta körkort! Jag fick kort, ni kan också få kort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo