Start > Körkortsforum > Körinspektör tycker inte jag b…

Körinspektör tycker inte jag borde hoppa över växel?

Limpan 2023-05-16 08:46 ! Citera #
Hej,

kuggade i veckan min första uppkörning som var i Farsta med manuell. Inte hela världen då jag endast övat privat och i princip så åkte jag dit på att jag inte planerade körningen tillräckligt i vänsterväng i rondell, lätt att fixa med andra ord.

Var något nervös innan, framförallt för jag bara kört äldre bilar, vilket är en helt annan känsla än de gigantiska Volvo SUV som finns i Farsta. Inspektören var en äldre ganska sur gubbe som bröt rätt rejält vilket inte gjorde saken lättare.

Men till min fråga. Väl efter vi hade kommit tillbaka till TF så fick jag reda på att jag fick underkänt, främst för det som nämdes tidigare, men en annan orsak var också att jag hoppade över en växel när jag skulle accelerera in på motorvägen. Inspektören tyckte bestämt att det är fel att hoppa över växel, och att man ska ”köra på 3an, 4an, 5an, och sedan 6an”. Han menade att man lär ut alla fel idag och att hoppande över växel faktiskt leder till högre bränsleförbrukning. Så jag fick också ett tillägg i protokollet att jag kör på ett sätt som leder till hög bränsleförbrukning.

Jag skaka axlarna åt det i stunden, hade ju redan fått underkänt så vem bryr sig? Men nu i efterhand blir jag mer fundersam. I prinicp alla sammanhang pratades om vikten av eco-driving, och en av sätten utöver motorbromsning är just att hoppa växelar.

Notera också att deti nte handlar om för låga varvtal eller liknande. Låg alltid över 1000 varv och fick aldrig motorstopp. Inspektören tyckte nämligen bara att man aldrig ska hoppa växelar.

Hur ska man förhålla sig kring detta inför nästa uppkörning?
coews 2023-05-16 16:03 ! Citera #
De konstiga är att man kan bli kuggad för att man INTE hoppar växlar. Alla bedömningar är ju bara subjektiva, men den objektiva sanningen är att hoppa växlar är bättre för miljön och växellådan.
Gäst 2023-05-16 21:15 ! Citera #
Asså när du ska ut på motorvägen, går säkerheten före miljö = inte hoppa växlar
coews 2023-05-16 22:39 ! Citera #
Fast de är mer säkert att varva mycket på 3 - 4 växel och sedan hoppa till 6an, än att nybörjare ska köra varje växeldrag. De blir ju bara mer moment att hålla reda på för nybörjare..
Björn He 2023-05-17 00:49 ! Citera #
Trafikinspektörerna har väl olika åsikter huruvida man skall hoppa över växlar eller ej. På bensindrivna bilar kan man väl normalt accelera från 30 till 50 km/tim på växel 3 och därigenom växla direkt från 3 till 5, medan man däremot måste använda växel 4 vid 50 km/tim på en dieseldriven bil, som normalt kräver en hastighet över 60-70 km/tim för att kunna köra på 5:an.

Jag brukade inte hoppa över växlar på mitt körprov, men jag blev godkänd. En kille i min parallellklass i gymnasieskolan blev såvitt jag vet kuggad på sin uppkörning i Södertälje, för att ha kört utan att hoppa över växlar och därigenom ”visat brister i miljövänlig körning”. Några veckor senare hade han sin andra uppkörning i Jakobsberg, tror jag, men han blev kuggad på den också, men inspektören förklarade inte exakt varför hans körprov icke blev godkänt, utan sa bara att han bedömde att ”du har visat brister i förmågan att köra på ett trafiksäkert sätt”. Han har personligen uppfattat det som att inspektörerna ”kuggar (potentiellt körkortsfärdiga) elever medvetet för att försöka tjäna pengar” (genom att tvinga elever att betala för att få göra nytt körprov).
Gäst 2023-05-17 09:49 ! Citera #
Gäst 2023-05-16
Asså när du ska ut på motorvägen, går säkerheten före miljö = inte hoppa växlar
Jo men i detta fall tyckte han inte det skedde något osäkert. Utan i ren mening menade han att hoppa växlar var dåligt för miljön, och inte bra. ”Alla andra har fel”.

Jag vet inte ens hur man kan ha den inställningen om man är körinspektör, uppenbarligen kommer alla köra efter ett standardiserat regelverk och där ingår att hoppa växlar som en viktig del av eco-körning.
Gäst 2023-05-17 09:51 ! Citera #
Björn He 2023-05-17
Trafikinspektörerna har väl olika åsikter huruvida man skall hoppa över växlar eller ej. På bensindrivna bilar kan man väl normalt accelera från 30 till 50 km/tim på växel 3 och därigenom växla direkt från 3 till 5, medan man däremot måste använda växel 4 vid 50 km/tim på en dieseldriven bil, som normalt kräver en hastighet över 60-70 km/tim för att kunna köra på 5:an.

Jag brukade inte hoppa över växlar på mitt körprov, men jag blev godkänd. En kille i min parallellklass i gymnasieskolan blev såvitt jag vet kuggad på sin uppkörning i Södertälje, för att ha kört utan att hoppa över växlar och därigenom ”visat brister i miljövänlig körning”. Några veckor senare hade han sin andra uppkörning i Jakobsberg, tror jag, men han blev kuggad på den också, men inspektören förklarade inte exakt varför hans körprov icke blev godkänt, utan sa bara att han bedömde att ”du har visat brister i förmågan att köra på ett trafiksäkert sätt”. Han har personligen uppfattat det som att inspektörerna ”kuggar (potentiellt körkortsfärdiga) elever medvetet för att försöka tjäna pengar” (genom att tvinga elever att betala för att få göra nytt körprov).
Alla har rätt till sin åsikt. Men som inspektör bör du rimligen bedömma utfirån generella kriterier, och inte dina personliga åsikter.

Hur ska man annars veta om man får en inspektör som gillar eller ogillar att man hoppar växlar? Måste man kontrollera sin inspektrs uppfattning i diverse olika trafikfrågor innan man kan påbörja sin körning.
Andy 2023-05-18 11:44 ! Citera #
Nej,

På motorvägen ska man absolut inte hoppa över växel, speciellt inte under accelerations momentet (medans du är påväg upp mot 100-110kmh).... Har man däremot gasat genom växel 1-2-3-4 och vid 4 redan kommit upp vid 100-110 ser jag inget fel med att hoppa till 6an....
Gäst 2023-05-18 22:17 ! Citera #
coews 2023-05-16
Fast de är mer säkert att varva mycket på 3 - 4 växel och sedan hoppa till 6an, än att nybörjare ska köra varje växeldrag. De blir ju bara mer moment att hålla reda på för nybörjare..
Du måste ju öva så mycket så du är säker på hur du växlar innan du testar uppkörning.
Att inte växlingar sitter 100% är ju att be om att bli kuggad
Gäst 2023-05-19 10:46 ! Citera #
Andy 2023-05-18
Nej,

På motorvägen ska man absolut inte hoppa över växel, speciellt inte under accelerations momentet (medans du är påväg upp mot 100-110kmh).... Har man däremot gasat genom växel 1-2-3-4 och vid 4 redan kommit upp vid 100-110 ser jag inget fel med att hoppa till 6an....
Helt rätt!
Men problemet är att vi som tar körkort inte förstår skillnaden på när och hur man ska köra och hoppa växlar, det är inte miljömedvetet att hoppa växlar under en kraftig acceleration, men däremot efter accelerationen är klar, precis som du beskriver det.

Min trafiklärare sa så här, tänk dig att du är ute och cyklar, om du då börjar hoppa upp en massa växlar för tidigt och hoppar över växlar så blir det jobbigt och det går åt mycket energi..

Sen sa han att kör och hoppa över en växel först när du är färdig med din acceleration. Tex hastighetsbegränsningen är 70 gasa på som vanligt 1 2 3 sen 70 först då hoppa och till 5 an så slipper du 4:an

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo