Start > Körkortsforum > Kuggat 6 gånger

Kuggat 6 gånger

Anonym 2023-05-11 10:02 ! Citera #
Hej! Jag körde upp två gånger år 2022 utan framgång. Jag insåg att jag inte var tillräckligt förberedd. Efter det tränade jag intensivt, både med trafikskolan och hemma med min pappa.

Jag körde upp ytterligare två gånger under 2023 men kuggades igen. Det var huvudsakligen tre saker jag misslyckades med:

1. Jag gasade inte tillräckligt på motorvägen
2. Jag glömde kolla döda vinkeln i rondellen
3. Jag höll inte tillräcklig säkerhetsmarginal till bussen men körde ändå sakta och avstånd
4. Jag krypkörde ej i rondellen när en vägarbetarbil stod i mitten och skymde lite

I år har jag kört och tränat sedan slutet av mars och jag känner att min körvana har blivit bättre. Jag klarade också teoriproven igen.

Trots att jag kan manövrera fordonet bra behöver jag bli bättre på att planera i tid och fatta snabba beslut. Jag behöver fokusera mer på manövrering och förutsägelseförmåga.

Därför tänker jag börja köra lektioner regelbundet på en körskola samtidigt som jag kör hemma. Jag vill boka ca 10-20 lektioner och sedan boka körprov senast i slutet av maj. Känner att jag har en klump i magen och är orolig att misslyckas igen, har ni varit i samma sits? Vad har ni för förslag?
Gäst 2023-05-11 11:12 ! Citera #
Se till att lära dig av misstag. När du varit ute och övat gå igenom vad du gjort fel. Skriv ner det. Läs igenom din lista till nästa gång du ska köra. Ta bort det du lärt dig från listan och se till att det inte finns något kvar.

Kan du inte gasa på motorvägen ? Öva motorväg tills det sitter. Kör då inte 1h på motorvägen utan kör fram och tillbaka mellan av och påfarter.
:) 2023-05-13 16:46 ! Citera #
Se till att maximera det du får ut av körlektionerna! Efter en lektion se till att verkligen repetera det ni gått igenom/gjort. På så sätt kommer du komma mycket längre av varje lektionstillfälle.

För mig var det så att väldigt mycket hängde på min självkänsla i bilen. Helt enkelt hur bekväm jag var bakom ratten och med bilen.

Öva, öva, öva!

Lycka till!
AnnaM 2023-05-15 14:09 ! Citera #
Hej!
Har inga tips att ge då jag själv är här och letar själv, men tänkte bara säga att jag kuggat 5 gånger, du är inte ensam!

Jag känner igen mig i det du skriver - jag har också övat och tränat jättemycket och vill såklart fortsätta och inte ge upp, men man blir också ganska uppgiven över att inte lyckas trots all tid och energi man lagt, samt tömt hela sin spargris på.

Jag körde upp i Farsta 2 ggr på samma vecka våren 2022, då hade jag kört med Västertorps trafikskola från oktober 2021. Först 1 gång i veckan, sen två, sen 3 gånger i veckan, bara dubbellektioner de två sista månaderna före uppkörningen. Jag hade inte möjlighet att köra hemma utan körde bara med skolan. Jag kände mig redo men blev till proven otroligt nervös. Situationen att köra med en helt främmande person med direktiv som ändrades huller om buller blev för konstigt för mig och jag kunde inte behålla fokus. Det jag kuggade på första gången var solklart ett misstag - jag blev osäker på om jag skulle lämna företräde när jag skulle svänga vänster och inspektören fick ingripa och bromsa. Det var inte konstigt. Andra gången håller jag fortfarande inte med om - då kuggade jag på att jag kom in i bussfil på en motorväg och på att jag inte bromsade tillräckligt ”tydligt” i tid när jag skulle lämna företräde åt en bil på korsande väg från höger. I den situationen hade jag fler än tre bilar bakom mig och ville bromsa i två steg så att de skulle märka att jag bromsade in, och inte göra en hård broms. Jag kände det som att om jag istället bromsat hårdare så skulle jag istället ha kuggat på det. Jag körde på motorväg igen under samma uppkörning vilket blev helt rätt utan fel, men det hjälpte inte. Att de säger innan uppkörningen att man ”får göra fel, alla gör misstag” stämmer i min erfarenhet inte alls. Man måste göra allt rätt.

Jag var dock motiverad att fortsätta snabbt - jag hade ju laddat upp i flera veckors tid - att jag bokade en uppkörning i Sundsvall dagen före midsommar. Det blev min värsta uppkörning hittills. En fruktansvärt otrevlig medelålders man bemötte min nervositet med citatet ”Om man har övat tillräckligt ska inte nerver vara ett problem” när vi satte oss i bilen.Jag som hade övat flera timmar i veckan i flera månader borde bara ha sagt stopp där och då och inte åkt med honom. Men, vi åkte och han satt och suckade och himlade med ögonen under hela körningen, vilken givetvis gick fruktansvärt dåligt. Jag kände mig helt överkörd och värdelös efteråt. Han sa uttryckligen att jag ”inte kan någonting”, ”måste öva mycket mer, kör på körskola!!” och annat som verkligen inte var uppmuntrande. Det var också en bil som stänger av sig automatiskt när man t ex väntar på grönt ljus i en korsning vilket inspektören inte hade berättat för mig innan. Jag hade inte varit med om detta innan och märkte därmed inte att bilen faktiskt var ”av” för den startade ju direkt av sig själv när jag körde iväg (den reagerade på kopplingen på nåt vis). Trots detta menade inspektören att jag fick ”motorstopp 7-8 gånger”. Helt otroligt!

Sen väntade jag till november 2022 innan jag körde upp igen, då åter i Farsta. Då fick jag en kvinnlig inspektör som var lugn, trevlig och tydlig. Det kändes bra. Det var dagen efter det stora snökaoset och det var fortfarande många oplogade vägar och höga vallar längs med gatorna. Jag körde lugnt och försiktigt - till denna gång hade jag fått en betablockerare av en vän för att hjälpa till med nerverna. Det funkade fint - hjärtklappningen avtog och jag kunde fokusera på körningen utan att vara nervös över att typ, darra på händerna. Jag missade att en påfart till motorväg blev en egen fil och blinkade och körde ut i mittenfilen på motorvägen, men när de uppdagades körde jag in till höger fil ”grundplacering” utan problem. Vid nästa motorvägspåfart var jag jättenoga och körde in helt rätt utan fel. När vi kom tillbaka till Trafikverket kände jag ”nä nu tror jag banne mig att jag klarade det!” men icke, jag blev kuggad. Jag blev helt chockad och förstår fortfarande inte hur det helt gick till.

Sen körde jag upp senast förrförra veckan i Farsta. Jag har sen i vintras tagit lektioner på en ny skola - Ringens bilskola i Skanstull - och även kunnat köra privat med min sambo. Vi har övat massor runt Farsta och kört motorväg, krångliga av- och påfarter, parkering, landsväg, rondeller, start i backe ja allt möjligt har nötts nötts nötts. Jag gick upp kl 6 på morgonen, gick ut och tog en promenad, tog en kalldusch när jag kom hem och försökte bara göra allt jag kunde för att behålla zen och inte triggas av de känslor som bubblade upp inom mig av stress från de tidigare gångerna. Det kändes okej och inspektören (man) verkade trevlig. Jag fick göra en liten säkerhetskontroll igen (vindrutetorkare som första gången) och sen körde vi iväg. Men, tyvärr kom nerverna ikapp mig ändå och jag gjorde en sämre körning än i november. Inte katastrofalt dålig, men jag blev osäker på om jag var på väg mot rätt avfart och började blinka till höger för att sen avbryta och fortsätta köra. Vid parkering (backa in mellan parkerade bilar i ruta) fick jag totalt hjärnsläpp och mindes inga tekniker jag lärt mig. Så ja jag kuggade igen.

Så, det var hela långa historien om att man kan misslyckas TROTS att man gjort allt för att öva och förbereda sig tillräckligt. Jag har ny tid om två veckor i Farsta men funderar på att istället prova Järfälla där jag själv aldrig har kört, men bott i Jakobsberg flera år tidigare så jag har viss kännedom om området. Det blir dock inga fler lektioner på körskola, lägger inte en spänn till på dem! Är generellt ganska besviken på hur ignorerad och bortprioriterad man blir när man misslyckas - det borde inte bara vara mitt misslyckande, utan även deras. De har ju tagit emot tiotusentals kronor men känner uppenbart inget ansvar över sin del av dealen när det inte går som de lovat. Ja det var min rant :) Lycka till du som också kuggat flera gånger!
Gäst 2023-06-30 23:44 ! Citera #
Det ni behöver är inte att plugga mer, utan att gå på psyk eller terapi och fixa till nerverna först.
De ska bannemig inte vara nått nervöst vrak på vägarna, då har man dålig kontroll och är en fara för sig själv och andra. :x
Gäst 2023-07-01 13:03 ! Citera #
Anonym 2023-05-11
Hej! Jag körde upp två gånger år 2022 utan framgång. Jag insåg att jag inte var tillräckligt förberedd. Efter det tränade jag intensivt, både med trafikskolan och hemma med min pappa.

Jag körde upp ytterligare två gånger under 2023 men kuggades igen. Det var huvudsakligen tre saker jag misslyckades med:

1. Jag gasade inte tillräckligt på motorvägen
2. Jag glömde kolla döda vinkeln i rondellen
3. Jag höll inte tillräcklig säkerhetsmarginal till bussen men körde ändå sakta och avstånd
4. Jag krypkörde ej i rondellen när en vägarbetarbil stod i mitten och skymde lite

I år har jag kört och tränat sedan slutet av mars och jag känner att min körvana har blivit bättre. Jag klarade också teoriproven igen.

Trots att jag kan manövrera fordonet bra behöver jag bli bättre på att planera i tid och fatta snabba beslut. Jag behöver fokusera mer på manövrering och förutsägelseförmåga.

Därför tänker jag börja köra lektioner regelbundet på en körskola samtidigt som jag kör hemma. Jag vill boka ca 10-20 lektioner och sedan boka körprov senast i slutet av maj. Känner att jag har en klump i magen och är orolig att misslyckas igen, har ni varit i samma sits? Vad har ni för förslag?
Det du ska träna på är att förstå risker som finns i trafiken, för när du kan förutse vad som kan hända om 15 sek så kommer du anpassa din hastighet till risken.

1. Titta tidigt och anpassa hastigheten till vad som finns där ute, det är så klart bäst om du kan nå hastigheten på motorvägen i accelerationsfältet, men ibland är det tex lastbilar som du behöver samspela med och då funkar kanske bara 80 km/h. Allt beror på hur det ser ut.

2. Du måste ha koll på övriga trafikanter, titta tidigt och följ upp igen innan du byter körfält i rondeller (du byter även körfält om du lämnar rondellen i det vänstra körfältet) för du har väjningsplikt mot dom i det högra körfältet när du byter körfält.

3. Spelar ingen roll, minst 3 sekunder mellan dig och bilen framför, och om du passerar bussen när den står stilla så ska du hinna stanna om det går ut någon framför bussen, då kanske du förstår hur sakta du behöver köra..

4. Smama där, är det skymd sikt så måste du ta ner farten, du måste kunna stanna om det är någon som kliver ut framför dig
T 2023-07-07 15:47 ! Citera #
Gäst 2023-06-30
Det ni behöver är inte att plugga mer, utan att gå på psyk eller terapi och fixa till nerverna först.
De ska bannemig inte vara nått nervöst vrak på vägarna, då har man dålig kontroll och är en fara för sig själv och andra. :x
Så är det. Alla är inte lämpliga bilförare. Det är ett betydligt större problem att få körkortet och sen ramma en barnvagn på grund av att någon petitess hände vilket ledde till att föraren tappade koncentrationen, än att gång på gång inte få det. Troligen fungerar systemet precis som tänkt och håller de olämpliga borta, även om det säkerligen finns rötägg till olämpliga körprovsansvariga som underkänner utan en bra anledning. Körkort är ett oerhört stort ansvar och ska absolut inte ses som en självklarhet att någon har. För vissa kan det vara bättre att lägga ner projektet även om jag tror att de allra flesta som lägger manken till kommer få det till slut. Betänk dock att reglerna för att få ha och behålla ett körkort kommer bli hårdare och hårdare för varje år. Ta det inte om du inte är villig att lägga mycket tid på det och ha bilkörning som en livsstil, samt som sagt axla ett mycket stort ansvar där du kan döda någon av att tappa uppmärksamheten bråkdelen av en sekund.

Hela systemet måste dock bestämma sig för hur ”kuggning på kuggning trots ivägsläppning av körskola” ska hanteras. Något görs ju fel där. Både av aspiranten, och skolan. Kanske krav på avancerad psykoterapeutisk utredning utifall körskola ”godkänt” aspiranten tre gånger och trots det inte tagit kortet, för att man ska få fortsätta göra körprov överhuvudtaget.
Gäst 2023-09-08 09:29 ! Citera #
T 2023-07-07
Så är det. Alla är inte lämpliga bilförare. Det är ett betydligt större problem att få körkortet och sen ramma en barnvagn på grund av att någon petitess hände vilket ledde till att föraren tappade koncentrationen, än att gång på gång inte få det. Troligen fungerar systemet precis som tänkt och håller de olämpliga borta, även om det säkerligen finns rötägg till olämpliga körprovsansvariga som underkänner utan en bra anledning. Körkort är ett oerhört stort ansvar och ska absolut inte ses som en självklarhet att någon har. För vissa kan det vara bättre att lägga ner projektet även om jag tror att de allra flesta som lägger manken till kommer få det till slut. Betänk dock att reglerna för att få ha och behålla ett körkort kommer bli hårdare och hårdare för varje år. Ta det inte om du inte är villig att lägga mycket tid på det och ha bilkörning som en livsstil, samt som sagt axla ett mycket stort ansvar där du kan döda någon av att tappa uppmärksamheten bråkdelen av en sekund.

Hela systemet måste dock bestämma sig för hur ”kuggning på kuggning trots ivägsläppning av körskola” ska hanteras. Något görs ju fel där. Både av aspiranten, och skolan. Kanske krav på avancerad psykoterapeutisk utredning utifall körskola ”godkänt” aspiranten tre gånger och trots det inte tagit kortet, för att man ska få fortsätta göra körprov överhuvudtaget.
Tycker man kort och gott kan göra som så att efter 3 uppkörningar och sen kuggar den 4 så placeras man på förbud
mot att ta körkort på ett år.
Sen så får man kugga en gång till utan bekymmer, kuggar man den 6 gången så blir det förbud på 5 år.
Efter det förbudet så får man betala 2500 kr för varje uppkörningsförsök och 800 kr för teorin och varje kuggning ger förbud på ett år. Men innan man får börja med det 7 försöket så ska en psykologisk utredning göras och bedömmas av minst 2 olika utredare och den ska skickas till transportstyrelsen där minst 1 ska bedömma utlåtandet.
Ett maxantal på 9 kuggningar per person, kuggar man den 10 gången så blir det körkortsförbud resten av livet.

Detsamma gäller teorin, kuggar man teorin den 10 gången blir det också körkortsförbud resten av livet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest