Start > Körkortsforum > Gör jag rätt?

Gör jag rätt?

Gäst 2023-04-17 01:32 ! Citera #
När jag ska köra ut på en huvudled eller i en korsning med mycket trafik behöver jag oftast stanna och lägga i 1an. När jag väl svänger ut så lägger jag först i 2an när jag är rakt placerad på vägen jag svänger in på.

Har dock fått höra av en kompis att man bör växla upp till 2an medan man svänger men detta låter ju hur farligt som helst. Man vill ju inte ligga kvar i 1an för länge, men att växla mitt i när man svänger låter helt fel. Hittar ingen konkret information om detta så jag antar att sättet jag kör på är korrekt. Har tagit en test lektion på körskola men sen så har jag endast kört privat.
Gäst 2023-04-17 07:58 ! Citera #
Som erfaren förare växlar man nog upp mitt i svängen oftast så man kan gasa snabbare när man har svängt klart. Men som ny med svårt för växling går det nog bra att vänta.
Gäst 2023-04-17 22:34 ! Citera #
På stenåldern när man va tvungen att hålla i ratten med båda händerna pga ingen servo skulle man ”vänta ut” svängen innan man växlade upp.

Således kan (får) man växla i en sväng om man känner sig säker på att man klarar det.

Om man tycker det känns livsfarligt väntar man med fördel tills man kör rakt igen innan man växlar, dock lär trafiken hinna ikapp snabbare än om man är speedy gonzales.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor