Start > Körkortsforum > Hur ska man träna på att köra …

Hur ska man träna på att köra uppkörnings bilen?

gästen 2023-03-24 14:41 ! Citera #
Hade uppkörning för ett tag sedan och blev kuggad på att bl.a köra i för hög växel vilket är förståligt. Körde en ny volvo och hörde knappt ett motorljud förutom när man gasade på, de ända bilarna jag har övningkört med är små bilar som man hör när man ska växla. Ska man verkligen sitta å glo på varvräknaren, känns ju inte så trafiksäkert? Hur lärde ni er köra dessa nya bilar?
Gäst 2023-03-25 21:01 ! Citera #
Det enklaste är väl att kolla varvmätaren tänker jag? Försök att alltid ligga runt 1500 varv. Jag märkte själv när jag hade uppkörning i en volvo v60 att det inte gick att köra i tredje växeln på 30/km i timmen för man inte får någon kraft.

Annars kan du väl boka med trafikskolans bil om du känner dig mer bekväm med en? :)
Gäst 2023-03-25 21:03 ! Citera #
Såg inte att du hade nämnt varvmätaren, men egentligen vill man inte att bilen ska ”låta” innan man växlar för det är ju inte så bra för motorn. Så försök att alltid snegla ner varmmätaren och öva mer hemma så att det kommer naturligt
Postmord 2023-04-06 15:29 ! Citera #
Man kan titta lite snabbt bara, nåt man får öva på, Ju mer erfaren man blir. Generellt brukar jag tänka att den bästa cruising växeln är den innan bilen blir stum, brukar kännas på gaspedalen, den blir sådär ”lätt” och och bilen har ingen kraft, ibland kan tom interiören småskaka lite. Detta händer ofta kring 1000 varv på de flesta bilar. Om man sedan växlar ner brukar varvtalen öka till 1500, vilket brukar vara fungera bra för ecodriving. Vissa bilar gillar dock högre eller lägre varvtal, så man kan tänka en felmarginal på 200+/- ish (svaga motorer behöver ju oftast högre varvtal för att producera tillräckliga hästkrafter för föra fordonet framåt, tex). Ofta kan man även hålla lägre varvtal på låga växlar, vilket har med att kugghjulsstorlekarna på ingående och utgående axel förändras gradvis per växel. (Större radie på utgående axel= mer vridmoment). (1:an stor - 5:an liten).

Ofta kan diesel bilar kan hålla högre växlar på grund av högre vridmoment, medans bensinbilar har kortare slag (i cylindern) och gillar därmed något oftast något högre varvtal för att kunna producera tillräckligt med hästkrafter.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo