Start > Körkortsforum > När man blir bländad...

När man blir bländad...

novis 2009-02-11 11:25 ! Citera #
Ser man tydligt att man blir bländad av någons helljus? Har bara haft körkort några dagar och tycker att det är flera bilar per dag som bländar mej på kvällen, är dock osäker på om dom verkligen harhelljusen på eller om det är jag som är ovan.

Ni som är mer erfarna: Hur tydligt ser man om man blir bländad av helljusen? (svårt att beskriva men försök :) )
börje 2009-03-01 14:48 ! Citera #
Testa att själv sätta på helljusen. har den mötande bilen inte hellysena på så kommer han garanterat att blinka med dom och du ser då skillnaden :lol:
Gäst 2009-03-08 13:12 ! Citera #
Jag tycker det är lätt att se, man kan tänka att när nån har helljusen på, känns det skarpt i ögonen. Har nån halvljus på känns inget alls.
Louise 2009-04-07 10:25 ! Citera #
Det märker man tydligt så du har förmodligen inte mött bilar med helljus på.
Alla bilister vet också att man måste blända av vid möte vilket bilister brukar komma ihåg.
Gäst 2009-07-17 00:16 ! Citera #
När man möter en bil som har helljus på blir man helt bländad. Det gör ont i ögonen och du ser inte mycket annat på vägen en just bara ljuset (om det är mörkt, har aldrig stött på helljus i dagsljus ^^)

Jag tycker att det är lika jobbigt att ha en bil bakom som har helljus, då blir man lixom bländad i bakspegeln.
Men du kan ju jämföra med andra bilar kör alla med lika kraftigt ljus på så är det antagligen inte helljuset =)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest