Start > Körkortsforum > Vad är de allra vanligaste ors…

Vad är de allra vanligaste orsakerna till ett indraget körkort under prövotiden?

Gäst 2023-01-31 21:47 ! Citera #
Tja,

Idag så tog jag körkortet för allra första gången och det känns skönt. Men samtidigt så är jag medveten om min prövotid av två år vilket känns lite läskigt då den allra minsta orsaken som leder till ett indraget körkort kommer betyda att jag kommer behöva göra om alla mina moment, dvs risk, teori och körprov.

Vad är, enligt er, den allra vanligaste orsakerna till varför man får sitt körkort indraget under prövotiden?
Hoj 2023-02-01 01:44 ! Citera #
Statistiskt sett är den vanligaste orsaken till indraget körkort hastighetsöverträdelser.
Gäst 2023-02-01 20:02 ! Citera #
Hoj 2023-02-01
Statistiskt sett är den vanligaste orsaken till indraget körkort hastighetsöverträdelser.
Kan tänka mig att det blir problem om man kanske kör 40 på en 30 väg, men hur är det om man kör t.ex. 120 på en 110 motorväg? Är det ”lika illa” som att köra 40 på 30 väg?
Gäst 2023-02-01 21:29 ! Citera #
Bästa är ju att tänka på att inte köra för fort, istället för att tänka på hur mycket fortare du kan köra.

Men! Du kan bli av med kortet även vid 5-10 för fort om det händer upprepade tillfällen.

Och som du vet, med prövotid får du inte tillbaka efter spärrtiden.
Gäst 2023-02-02 15:12 ! Citera #
Gäst 2023-02-01
Bästa är ju att tänka på att inte köra för fort, istället för att tänka på hur mycket fortare du kan köra.

Men! Du kan bli av med kortet även vid 5-10 för fort om det händer upprepade tillfällen.

Och som du vet, med prövotid får du inte tillbaka efter spärrtiden.
Absolut men då tänker jag om man kanske kör ~117 på 110 väg utan att man är medveten om det, dvs fartblindhet. Eller när man vill köra om en bil som kör i 100 och gasar upp till 120.
Gäst 2023-02-03 19:20 ! Citera #
Gäst 2023-02-02
Absolut men då tänker jag om man kanske kör ~117 på 110 väg utan att man är medveten om det, dvs fartblindhet. Eller när man vill köra om en bil som kör i 100 och gasar upp till 120.
Ok då får jag upprepa...
En gång är ingen gång, två gånger är en gånggång...
Du kan bli av med kortet även vid låga överträdelser om du åker fast upprepade gånger.
Gäller även om du inte har prövotid, men då får man ju tillbaka efter spärren!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor