Start > Körkortsforum > LÄTTAST ORT I SVERIGE ATT KÖRA…

LÄTTAST ORT I SVERIGE ATT KÖRA UPP I?

Gäst 2023-09-20 18:57 ! Citera #
kk 2023-09-20
..omänskligare land än sverige gällande körkort får man leta efter byråkratpack,, :(
Berätta mer!
Precis som i skolan, det man kan är lätt.
Det man inte kan måste man öva mer på! Kan man köra bil efter 14 lektioner? Knappast!
Björn He 2023-09-20 23:56 ! Citera #
Jag tycker det är enklast att klara uppkörningen i Västerås. Det är faktiskt en lättkörd stad med bra vägar, i alla fall i jämförelse med en skitstad som Lidköping. Västerås har ändå hyfsat bra statistik, med minst 60 % av sina körprov godkända; dock verkar kvinnor ha plusstatistik med omkring 59 % av sina körprov godkända jämfört med 56-57 % av männens.
Närliggande Gävle har mycket sämre statistik med bara omkring 50 %, varav 55 % av tjejernas körprov och enbart runt 47 % av männens.
Gäst 2023-09-21 23:11 ! Citera #
Björn He 2023-09-20
Jag tycker det är enklast att klara uppkörningen i Västerås. Det är faktiskt en lättkörd stad med bra vägar, i alla fall i jämförelse med en skitstad som Lidköping. Västerås har ändå hyfsat bra statistik, med minst 60 % av sina körprov godkända; dock verkar kvinnor ha plusstatistik med omkring 59 % av sina körprov godkända jämfört med 56-57 % av männens.
Närliggande Gävle har mycket sämre statistik med bara omkring 50 %, varav 55 % av tjejernas körprov och enbart runt 47 % av männens.
Hur många ställen har du kört upp på för att kunna göra bedömningen att Västerås är lättast i Sverige?
Björn He 2023-09-29 11:01 ! Citera #
Gäst 2023-09-21
Hur många ställen har du kört upp på för att kunna göra bedömningen att Västerås är lättast i Sverige?
Jag hade väl lika gärna kunnat boka uppkörning i Eskilstuna istället för Västerås, men nu fanns ingen ledig tid som passade mig i Eskilstuna. Det kanske skulle ha varit lika lätt i Eskilstuna, eller möjligtvis lättare, med tanke på att jag säkert skulle ha fått köra Volvo istället för Volkswagen Golf i Eskilstuna. Eskilstuna och Västerås ser faktiskt ut att vara jämställda. Jag har varit lite i Eskilstuna, som bilägare då.
Gäst 2023-09-29 13:12 ! Citera #
Jag körde upp i Uppsala och det var ganska enkelt. Inte så mycket trafik (endel cyklister dock!), inga knepiga korsningar eller liknande
Totte 2023-09-30 09:23 ! Citera #
Trelleborg kanske annars Malmö är med enkel
Björn He 2023-10-01 08:06 ! Citera #
Av vilken orsak har Stockholm/Södertälje så dåliga körprovsresultat, med enbart omkring 40 % av sina körprov godkända?
Lillasyster berättade i höst förra året tror jag att hon kuggades på andra uppkörningen, jag vet inte varför men på första försöket blev hon i alla fall kuggad ”bara” för ett enda rätt lindrigt misstag, att hon höll ut till vänster vägkant istället för mitten av körbanan när hon skulle svänga till vänster. Såvitt jag vet så körde hon upp vid Farsta båda gångerna.

Min grundskolekamrat Anton klarade dock uppkörningen på första försöket i Farsta (fast fick körkort när jag redan hade haft det i 3-4 månader). Hans gymnasiekamrat klarade den dock på andra försöket, efter att ha ”råkat” köra mot enkelriktad trafik på första. Det är dock sällsynt att privatister blir godkända på första försöket. Någon uppkörningsinspektör vid Sollentuna eller Jakobsberg hävdade att de flesta uppkörningselever anmäler sig till körprov ”för tidigt”, men jag tror snarare att de flesta kuggade elever är tillräckligt färdiga för att få köra bil men kanske blir kuggade ändå bara för att de ”råkar” uppvisa brister de anses behöva träna mer på för att få körkort, såsom bristande förmåga att tillämpa gällande trafikregler korrekt och/eller att förutse, bedöma och anpassa körningen efter potentiella trafiksäkerhetsrisker. Såna brister kan man dock uppvisa även om man redan har körkort, det är inte helt ovanligt att fordonsförare exempelvis inte väjer för fordon den har väjningsplikt mot innan den kör vidare, och så ofärdig för att få köra bil kan man vara även om man blir godkänd på första uppkörningsförsöket.
Om man har klarat uppkörningen på första försöket men ändå visat allvarliga brister såsom missat väjningsplikt (och därigenom varit vållande till eventuell kollision), då tycker jag faktiskt att man borde belönas med att få åtminstone ett halvårs körkortsindragning och därefter börja på trafikskola för att lära sig att behärska trafikreglerna bättre.
schm3ken 2023-10-01 17:09 ! Citera #
Björn HeDu verkar vara expert på körkortsutbildning och att ta körkort! Hur blev du så intresserad av ämnet? Var tror du det är lättast att ta körkortet om man vill gå intensivkurs? Vad säger du om Arjeplog och Säffle?
Björn He 2023-10-02 23:00 ! Citera #
schm3ken 2023-10-01
Björn HeDu verkar vara expert på körkortsutbildning och att ta körkort! Hur blev du så intresserad av ämnet? Var tror du det är lättast att ta körkortet om man vill gå intensivkurs? Vad säger du om Arjeplog och Säffle?
Någon intensivkurs skall inte behövas om man bara har tillräckligt förnuft och lätt för att lära sig vilka trafikregler som gäller och hur man skall tillämpa dem. Det är faktiskt något man måste lära sig redan när man lär sig att cykla. Jag vill minnas att jag hörde talas om högerregeln redan när jag var mellan 10 och 13 år gammal, jag vet inte hur men jag måste väl ha läst någonstans att det är en generell trafikregler som påbjuder fordonsförare att väja för fordon närmande sig från höger vid (huvudsakligen) vägkorsningar där det inte anges vem som har väjningsplikt. Men jag upplevde samtidigt att fordonsförare oftast inte brukade lämna företräde för fordon från höger, trots att man egentligen måste det när man närmar sig en korsning utan väjningspliktsmärken; de flesta verkar ha tendens för att felaktigt uppfatta att den väg som löper rakt fram i en vägkorsning är en ”huvudled”, framförallt vid korsningar mellan en ”stor” väg och en ”mindre” villagata och vid så kallade T-korsningar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo