Start > Körkortsforum > 4 kuggade uppkörningar

4 kuggade uppkörningar

Gäst 2023-01-17 15:03 ! Citera #
Idag hade jag min fjärde uppkörning och det blev inte så lyckat. Man börjar nästan tappa hoppet här, men vill så jävla gärna ta körkortet och sen inte behöva tänka på det. Trafikinspektören var väldigt snäll idag och man kände verkligen att hon ville mitt bästa men så blev det inte. Man kan nästan tycka att hon kanske var lite för petig när det gäller hennes bedömning:
Kuggade just på att jag lät en lite äldre dam förbi på en gång o- cykelväg (inte övergångsställe) när hon var lite långt borta, och att jag hade stannat för en bil som var påväg ut från sin parkering i ett bostadsområde istället för att applicera utfartsregeln så råkade jag applicera högerregel och därmed stannade för bilen. Det var bara de två felen enligt trafikinspektören iallafall.

Vad tycker ni jag borde göra utöver att bara övningsköra lite mer ksk? Är några av er i samma sits som mig?
Gäst 2023-01-18 17:57 ! Citera #
Ge inte upp! Öva på att åka mot Skarpnäck, Hökarängen, Haninge osv om du inte redan gjort det. Försök förstå varför du blev kuggad på alla uppkörningar och gör inte om det. Om du känner dig säker på de här vägarna, boka direkt när du hittar en tid. När går din teori ut?
Gäst 2023-01-19 06:53 ! Citera #
Stressa inte fram uppkörningar. Kan du inte ens högerregeln så borde du väntat med att boka.
Gäst 2023-01-19 08:59 ! Citera #
Gäst 2023-01-19
Stressa inte fram uppkörningar. Kan du inte ens högerregeln så borde du väntat med att boka.
Jag kan högerregeln, dessvärre hade jag mindre än en sekund på mig att reagera när bilen kom ut ur sin skymda parkeringsavfart. Tror det var pga att jag pratade mer än vad jag brukar göra med inspektören och distraherade mig själv
Gäst 2023-01-19 10:02 ! Citera #
Förlårt om det lät hårt. Ett tips till nästa gång är då att inte prata och fokusera på att köra bil. När du gör något fel tänk på varför du gjorde det. Din bortförklaring är förklaringen till felet. Lär dig av det. Varför släppte du fram damen trotts att hon var långt borta ? Hur skulle trafiken flyta om alla gjorde det ? Du ska köra säkert men inte säkert + lite till så att trafiken blir lidande.
Gäst 2023-01-19 19:02 ! Citera #
Påverka inte bilarna som är bakom dig i onödan, ta rätt beslut genom att se situationen tidigare, inte när bilen kommer fram vid utfarten, då är det alldeles för sent, utan under tiden som du kör, läs av vad som finns framför dig så att om det skulle dyka upp ett fordon så vet du redan vad som gäller.
Gäst 2023-01-20 15:50 ! Citera #
Hej, jag är i samma båt som du, har kört upp 6 gånger (6:e gången idag) och fått endast 3 instruktörer. Alltså har jag fått vissa flera gånger, som idag fick jag samma instruktör som 1 och 4 gången och även idag, trött på henne.

Och snart går mitt godkända teori ut, så måste göra om den.
Det är ledsamt men jag tror jag ska övningköra med min handledare lite till samt köra upp i någon annan stad. Ge inte upp.

Lycka till.
Gäst 2023-02-06 11:00 ! Citera #
Gäst 2023-01-20
Hej, jag är i samma båt som du, har kört upp 6 gånger (6:e gången idag) och fått endast 3 instruktörer. Alltså har jag fått vissa flera gånger, som idag fick jag samma instruktör som 1 och 4 gången och även idag, trött på henne.

Och snart går mitt godkända teori ut, så måste göra om den.
Det är ledsamt men jag tror jag ska övningköra med min handledare lite till samt köra upp i någon annan stad. Ge inte upp.

Lycka till.
Dags att börja fundera på om du kanske ska hålla dig till EU moped eller nått liknande?
Abc 2023-03-23 22:54 ! Citera #
Kämpa! Jag klarade uppkörningen för två dagar sen på 6e försöket. Jag var jättenära att klara det på första, råkade parkera för nära bilen framför när jag fickparkerade…
Andra gången fick jag en inspektör som knappt pratade, som ryckte till inne i bilen utan att jag förstod varför (han kallade det för ingripande, förklarade inte varför han ingrep). Han gjorde mig jättenervös, skakade med foten när jag skulle parkera. När jag försökte peppa mig själv efteråt och sa nåt om att jag hoppas på tredje gången gillt, så svarade han: vi får se. Han tyckte jag skulle öva i svårare situationer (jag hade bara övat i rusningstrafik efter jobbet).
Han gjorde att mina uppkörningar efter det påverkades, jag är generellt nervös när jag ska bli bedömd pga dåligt självförtroende.
Klarade det som sagt här om dagen, i rusningstrafik här i Stockholm. Jag är en bättre förare nu än när jag körde upp första gången skulle jag säga.
Jag övade lite till efter jag hade kuggat. Min lärare tog mig till svårare områden och körde även i mörker då det han bli sen höst.
Efter 3 kuggade sa min lärare hela tiden att han inte kunde lära mig något nytt, att jag behövde jobba med nervositeten kring uppkörningen.
Gäst 2023-03-23 23:00 ! Citera #
Gäst 2023-02-06
Dags att börja fundera på om du kanske ska hålla dig till EU moped eller nått liknande?
Finns så många dåliga bilförare som fått körkort på tur! Jag är en bättre förare nu än min första uppkörning där jag var jättenära att klara det. Jag har lärt mig av mina missar, tränat och förbättrat mig.
Jag hade en uppkörning i världens snöstorm och jag klarade min uppkörning på 6e i rusningstrafik i Sthlm när folk ska till jobbet och har bråttom.
Någon som kört upp i en liten håla borde testa att köra upp i tex Stockholm. Finns ju städer där folk kört upp där det finns typ ett trafikljus och en rondell (om ens det) och sen vågar en del av dessa personer inte ens köra i större städer.
Jag vet en som klarade körkortet efter bara 8 lektioner utan att ha övningskört alls innan eller under tiden han gick på körskolan. Hans flickvän vågar knappt åka öed honom och hon kör helst själv.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov