Start > Körkortsforum > Tips: uppkörning

Tips: uppkörning

Gäst 2023-01-13 10:05 ! Citera #
Tog körkortet precis innan jul och tänkte att det vore bra att dela lite tips till de som kanske behöver! :)

Om du börjar fundera på om det är dags att köra upp fråga dig själv följande:

• Kör jag trafiksäkert (om någon du bryr dig om såsom dina föräldrar, barn, far- eller morföräldrar, husdjur hade suttit i baksätet skulle de känna sig oroliga?)

• Kan du köra tillräckligt avslappnad eller är man fortfarande för spänd för då kommer du spänna dig ännu mer på uppkörningen.

• Dina spegelrutiner måste sitta någorlunda

• Välj en uppkörnings tid som du övningskört mycket under, eller en tid du vet att du har som mest energi

• Ha en låtsas uppkörning med en körskolan om du kan för att få feedback



Om du har uppkörning snart:

• Kör i många jobbiga trafiksituationer såsom rusningstrafik, dåligt väglag, svåra svängar/rutter. Om du har utsatt dig själv för massa jobbiga situationer är du mer beredd och det blir lite enklare

• Övningskör i provområdet eller sök upp området på YT eller kartor

• Om du är en person som alltid blir sömnlös inför sådana saker, stanna hellre uppe hela natten 1 natt innan så du kanske kan få någon slags sömn dagen efter. Kanske ej medicinera (avslappnade/sömntablett) då de kan få biverkningar i din körförmåga så se till att ha kollat upp sådant innan.

• För att slappna av lyssna på medveten närvaro/ meditation. Lär dig andnings metoder tex 123 andas in med näsan och 321 ut genom munnen för att få ner stressen.

• Övningskör till Trafikverket om möjligt och var där i god tid men gå inte in i väntrummet förens det är typ 2 min kvar, kommer du ex 15 min tidigt och sitter i det där väntrummet i 15 min kommer all nervositet i det rummet äta upp dig levande. Småprata med någon ute eller ring någon som kan ge stöd och pepp.

• Säg inte till alla runt omkring dig att du har uppkörning för du lägger på dig själv onödig press, sen om det råkar vara så att du kuggar måste du säga till alla förväntansfulla att du kugga vilket gör att du strör salt över dina nya sår.

• Säg till dig själv varje dag att du bara ska övningsköra den dagen och peppa dig själv så du omvandlar den stressande känslan kring uppkörning.

• Gör inga nya saker den dagen såsom att du har nya obekväma kläder, äter grejer du inte brukar, gör saker du inte gör. Allt sådan kan leda till ytterligare omedvetna stressmoment. Gör allt du är van och bekväm vid för att du behöver skapa en avslappnad känsla för dig själv.

• Var trevlig mot din förarprövare, kanske be de småprata eller så får du småprata lite.


Mycket av detta finns online och man kan även söka på videos som handlar om att varva ner eller inför att hålla tal för det är lite liknande press.

Men det absolut viktigaste är ju att du själv vet att du kan köra bil utan att utsätta dig själv eller anda medmänniskor för fara i trafiken!

Jag hoppas att något av detta kan hjälpa någon och har andra fler tips så dela gärna
MC 2023-01-14 16:07 ! Citera #
Tack för tipsarna
Gäst 2023-02-06 10:57 ! Citera #
Eller så tar man sig i kragen och slutar fjanta sig.
Gäst 2023-02-07 12:25 ! Citera #
Klarade min uppkörning i går på andra försöket. Har bara kört privat sen i augusti ungefär.

Mitt tips är att inte bry dig så mycket. Du ska bara ut och köra bil, och du har dessutom lyxen av att någon sitter och ger dig vägbeskrivningar. Ha god uppsikt, kolla backspegel (ofta) och döda vinkeln. Håll avslappnat i ratten (men kvart i tre). Håller du hårt i ratten kommer du spänna dig. Kör precis som du brukar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I går 19:40
3
I går 17:43
2
2024-03-17 23:16
2
2024-03-17 19:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov