Start > Körkortsforum > När upphör högerregeln att gäl…

När upphör högerregeln att gälla

Axel 2023-01-07 20:27 ! Citera #
Om bil A närmar sig en vanlig vägkorsning där högerregeln skall tillämpas och en bil B närmar sig från höger och följande situation uppstår.

Bilen B som kommer från höger stannar vid korsningen när denna tydligen har möjlighet att korsa korsningen innan bil A hinner upp till korsningen.

Har bil B frånsagt sig företräde?
Gäst 2023-01-07 22:26 ! Citera #
Beror på situationen, tex, vilken hastighet har bil A?
Är det så att bil B inte vågar köra?
Eller vet inte bil B att den får köra?
Man måste visa sin avsikt genom att i god tid sänka farten eller stanna, jag hade nog stannat
Björn He 2023-06-19 00:47 ! Citera #
Om en fordonsförare kommer från höger så måste du som har väjningsplikt enligt högerregeln ge föraren från höger företräde innan du själv kör vidare, det spelar generellt sett ingen roll om föraren från höger ser ut att stå still före korsningen eller om du som har väjningsplikt tror att han kommer stanna för att släppa förbi dig, för det är först och främst DU som har väjningsplikt som måste ge HAN som kommer från höger företräde INNAN du fortsätter köra.

När ett fordon närmar sig en gatukorsning från den högra korsande vägen så skall man först och främst stanna före korsningen, för att visa avsikt att ge han från höger företräde. Om han som kommer från höger inte fortsätter köra, utan fortfarande står stilla, då du stannat för att ge honom företräde, bör du helst tuta åt honom för att påkalla hans uppmärksamhet mot dig och, sedan när han eventuellt tar ögonkontakt med dig, teckna åt honom att köra vidare - ungefär som när man tecknar åt en gående på väg över körbanan på ett övergångsställe att börja gå över vägen. (Men om den som kommer från höger fortsätter att vara stillastående och tydligt tecknar åt dig att inte ge honom företräde utan köra vidare före honom, då ska du helst köra vidare utan att ge honom företräde, trots att du har väjningsplikt enligt högerregeln, för att undvika missförstånd.)

Jag har hört att många elever som inte godkänts på första uppkörningsförsöket blivit kuggade just av anledningen att de ”råkat” missa högerregeln, som är ett grovt nybörjarfel, oftast genom att försöka passera en korsning trots att ett fordon just närmat sig korsningen från den högra korsande vägen, och uppkörningsinspektören har då tydligen ansett sig tvingad att bromsa med dubbelkommandot för att tvinga eleven att lämna företräde åt han som just kommer från höger.
Den vanligaste invändningen från elever som gör sånt här misstag brukar väl vara:
”Jag visste inte att jag var tvungen att ge han som kom från höger företräde, jag trodde att han som kom från höger skulle stå still/stanna för att släppa förbi mig eftersom han stannat före korsningen.”.
Björn He 2023-06-19 00:56 ! Citera #
Jag har förresten funderat på om den som har väjningsplikt enligt högerregeln verkligen måste väja för ett fordon från höger, om nu det fordonet självt har ett fordon att väja för. Enligt min bedömning, svar: Nej.

Om man har ett fordon som kommer från höger, som självt har ett fordon från sin egen högra sida att väja för, så bedömer jag att man inte behöver lämna företräde åt fordonet från höger, utan fordonsföraren från höger bör i detta fall vara skyldig att lämna företräde för en som kommer från vänster, trots att en som kommer från vänster i regel har väjningsplikt mot den som kommer från höger.

Jag menar, en fordonsförare som närmar sig från den högra korsande vägen har ju alltid själv väjningsplikt mot sin egen korsande trafik från höger. Om en förare som kommer från höger själv har ett fordon från höger att behöva väja för, samtidigt som ett fordon närmar sig från vänster, så måste ju föraren väja för BÅDA fordonen innan den kör vidare, med hänsyn till att det är förbjudet enligt blockeringsregeln att onödigtvis blockera körbanan för ett fordon från vänster (genom att exempelvis stanna mitt i korsningen för att lämna företräde enbart för fordonet från höger).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor