Start > Körkortsforum > Datumparkering fel i frågorna?

Datumparkering fel i frågorna?

Gäst 2022-12-17 19:58 ! Citera #
Märker att datumparkeringsfrågorn här aldrig tar upp om det är tillåtet/förbjudet att parkera på gata med udda/jämna nummer.

Frågorna ignorerar helt det och ställs rent generellt:

Vilket märke betyder förbud att parkera på udda datum?

Det måste ju vara helt fel och lär ut folk fel, eller har jag missat något.
Gäst 2022-12-17 23:46 ! Citera #
Fattar inte vad du menar? Du säger att frågorna ignorerar det helt men sen ger du direkt exempel på en fråga som frågar om just det du menar? :? Hur vill du att frågan ska vara ställd för att inte ignorera?
Gäst 2022-12-18 14:07 ! Citera #
Du läste min fråga, och jag citerar den igen:

”Vilket märke betyder förbud att parkera på udda datum?”

Ingenstans i den den frågan nämnst det om det gäller en gata med udda nummer eller gata jämna husnummer.

För under datumparkering är det alltid tillåtet att parkera, men det gäller bara endast en sida av vägen, det är föbjudet på den sida som stämmer överens med datumet, dvs förbjuded på udda sidan av vägen på udda dagar när det gäller datumparkering med ett streck.

Jag undrar varför just denna detalj alltid saknas i frågorna? Det frågas aldrig efter numret på vägen där det råder förbjud, frågorna tolkas som att det är totalförbjud på de dagar, vilket inte stämmer.
Gäst 2022-12-18 14:26 ! Citera #
Jag har ett konto (betal) och har sökt. Ingenstans hittar jag den frågan. Kan du söka upp den och länka? Logga in och välj sök fråga.

Bara märke Datumparkering (C38) handlar om husnummer: https://korkortonline.se/teori/vagmarken/forbudsmarken/c38/

Märke Förbud mot att parkera fordon på dag med udda datum (C36) och Förbud mot att parkera fordon på dag med jämnt datum (C37) utgår endast från datum, ej husnummer.
Gäst 2022-12-18 15:19 ! Citera #
Vet du vad, tack så mycket, vilken tur att jag ställde denna fråga för nu har jag faktiskt lärt mig skillnaden :).

Datumparkering som jag syftade på gäller bara en av dem, där ett och två streck är inblandade.

Jag trodde förut att datumparkering även gällde de individuella (ett respektive två), men de är lite annorlunda visar det sig, där totalförbud gäller oavsett husnummer.


Tack för din hjälp :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor