Start > Körkortsforum > Kolla döda vinkeln i dessa sit…

Kolla döda vinkeln i dessa situationer?

Kugel 2022-12-12 17:33 ! Citera #
Hej, här är några situationer där jag fått OLIKA svar från olika (erfarna) förare:

1. Precis innan högersväng, kollar man döda vinkeln. Men hur är det när du blinkar höger en god bit innan korsningen, ska du ha kollat döda vinkeln där också? Blir två gånger sammanlagt.

2. Vänstersväng på landsväg. Du blinkar vänster långt innan svängen. Vid svängen är det ju självklart att kolla, men kollar ni även innan blinkning och placering nära mittlinjen?

3. Avfart på motorväg. Vad ska man kolla där? Att nån kommer från vägren?

4. Du kör i inomhusparkering och ska svänga. Mycket låg fart.

Tackar för your two cents!

MVH
Gäst 2022-12-12 19:28 ! Citera #
Jag kollar döda vinkeln i alla ovanstående situationer, alltid bäst att vara på den säkra sidan och att sätta in det i system. Att kolla döda vinkeln när du åker av motorvägen och åker in på avfarten är väl kanske inte sådär jätteviktigt då man i princip bara kollar vägrenen, men jag gör det ändå bara för att.
Gäst 2022-12-12 19:32 ! Citera #
Gäst 2022-12-12
Jag kollar döda vinkeln i alla ovanstående situationer, alltid bäst att vara på den säkra sidan och att sätta in det i system. Att kolla döda vinkeln när du åker av motorvägen och åker in på avfarten är väl kanske inte sådär jätteviktigt då man i princip bara kollar vägrenen, men jag gör det ändå bara för att.
Jag menar alltså att ja, kolla döda vinkeln två gånger i de situationerna du skrev att det blir två gånger sammanlagt. Du kollar döda vinkeln när du är en bit ifrån korsningen och sedan kollar du döda vinkeln igen när du svänger av för att gående/cyklister kan ha dykt upp som ska korsa övergångsstället/vägen i korsningen.
Gäst 2022-12-12 20:40 ! Citera #
Du ska kolla döda vinkeln där det kan komma någon, om du har bra spegelrutiner så anser inte jag att du ska kolla vägrenen när du kör av motorvägen
Gäst 2022-12-14 21:15 ! Citera #
Kugel 2022-12-12
Hej, här är några situationer där jag fått OLIKA svar från olika (erfarna) förare:

1. Precis innan högersväng, kollar man döda vinkeln. Men hur är det när du blinkar höger en god bit innan korsningen, ska du ha kollat döda vinkeln där också? Blir två gånger sammanlagt.

2. Vänstersväng på landsväg. Du blinkar vänster långt innan svängen. Vid svängen är det ju självklart att kolla, men kollar ni även innan blinkning och placering nära mittlinjen?

3. Avfart på motorväg. Vad ska man kolla där? Att nån kommer från vägren?

4. Du kör i inomhusparkering och ska svänga. Mycket låg fart.

Tackar för your two cents!

MVH
Döda vinkeln är som sagt viktigast vid sväng och byte av fil inte så viktigt innan du ger tecken men det skadar inte.
Jag hade uppkörning idag och jag minns faktiskt inte om jag kollade döda vinkeln innan tecken men däremot vid av och påfart av motorväg så kollar jag för säkerhetsskull det kan komma nån idiot på din högersida av någon anledning.
Det viktigaste är att du inte bara tittar för att läraren ska bli nöjd utan för att faktiskt minska risken att något händer...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov