Start > Körkortsforum > Fullt rattutslag???

Fullt rattutslag???

Uli 2010-08-16 09:51 ! Citera #
Halloj,
När jag ska backa runt ett hörn och har vridit till fullt rattutslag brukar jag alltid vara lite förvirrad över hur många varv jag ska vrida tillbaka för att få hjulen rätt. Är det samma på alla bilar? 2 varv? 1 och ett halvt?
Jag kanske låter superdum nu men jag ska köra upp imorrn (igen och igen) och vill ha koll på det en gång för alla.
Gustav 2010-08-16 19:21 ! Citera #
Jag har bara kört en Volvo V50, i den kan man vrida ratten 1,5 varv åt varje håll.
Gustav 2010-08-16 19:22 ! Citera #
Och förresten, lycka till på uppkörningen ;-)
Christoffer 2010-08-17 02:22 ! Citera #
Det du skall göra vid en backning är att inte ratta hela tiden. Håll ratten still i ett läge, sedan justera efterhand. Det räcker med en jätteliten rattrörelse, så länge man har koll på svängradien så är det inga problem alls... Kontrollanterna vill gärna att man skall backa och ställa sig så rakt som möjligt, nu grundar jag detta på att backa runt hörn, vilket de flesta får göra på sina uppkörningar. Så det bästa är att ha låg hastighet, samt använda sig av SMÅ rattrörelser, samt hålla ratten så stilla som möjligt.

Felet du gör är att du rattar allt för mycket, dvs att du klarar inte att ratta tillbaka bilen så du kan få en rak parkering. För stora rattrörelser = en felaktig parkering/backning. De små rörelserna gör det betydligt enklare för dig att hålla redan på vad som är raka eller snea däck, dvs rätt och fel i detta läge.

Lycka till!
Uli 2010-08-18 08:54 ! Citera #
Tack! 1,5 stämde! Jag klarade uppkörningen igår! Var som att en stor fet knut släppte i magen. Och den har legat där hela sommaren.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor