Start > Körkortsforum > Körprov vid vinterväglag

Körprov vid vinterväglag

Lily 2022-11-21 21:41 ! Citera #
Hej,
Jag har körprov den 2 dec, och ser att det börjat snöa kraftigt i Stockholm. Jag undrar om hur ska man tänka när det gäller hastighetsbegränsningarna? Min trafikskolelärare sa till mig att alltid hålla 5 km/h mindre när det var sommar. Men hur ska jag tänka nu när det är vid vinterväglag?

Jag vet folk som har blivit kuggade för att de har kört alldeles för försiktigt. Jag hoppas på att få lite tips från er.
Gäst 2022-11-22 20:41 ! Citera #
Att alltid hålla 5km/h under bara för att är fett minus, anpassa din hastighet istället till det du har runtomkring dig så du ligger på plus, du behöver hastighetsanpassa när det är snö, kanske inte kan köra i 110 på mptprvägen, men det beror på hur det set ut, inte för att det är snö i vägrenen
Gäst 2022-11-23 23:14 ! Citera #
Gäst.

anpassa hastigheten efter väderlek. sunt förnuft fasiken.

halt tat försiktigt.
snöfall m dålig sikt. tat lungt tom köra långsammare. fattar ju vem som helst.

tänk efter så blir ju tydligt. eller hur
Jake 2022-11-24 00:55 ! Citera #
Ja det må råda vinterväglag och du kan sänka farten vid aktuella ställen där det råder halka som rondeller etc. Du ska inte t.ex komma in på motorvägen i 80 ifall det inte känns / ser halt ut där för då sinkar du trafiken bakom dig samt kommer in i fel rytm om trafiken flödar i 100-110 där
Gäst 2022-11-24 07:27 ! Citera #
När jag körde upp i Farsta Stockholm så var det värsta snöstormen på många år.

Inspektören gav mig komplimang efter att jag ändå lyckades få upp rätt fart +växel i rätt hastighet vid infart till motorvägen söder om Farsta - trots att på andra ställen har man fått köra lite långsammare pga tex dålig sikt eller dålig vägunderlag.

Men just motorvägen var fri från det då de plogat så då finns det ingen anledning att köra långsammare ”bara för att”.

Kolla med resten av trafiken också.

Man ska inte snöa in sig på att alltid köra långsammare bara för att det kommer massor med snö den dagen man ska köra upp. Inspektörerna tittar ju på hur du anpassar dig till situationerna.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo