Start > Körkortsforum > Vinterväglag

Vinterväglag

Första vintern 2022-11-18 22:20 ! Citera #
Nu kommer snön. Vinterdäcken är på o har även två nya bak. Men jag har aldrig kört i vinterväglag tidigare då jag började övningsköra i april o tog körkortet i maj.

Halkan bestod av en bil vars handledaren kunde styra vilket väglag som rådde, samt om bilen va framhjulsdriven eller bakhjulsdriven, via en kontroll som fanns i bilen.

Har kört i tjock dimma, duggregn i mörker (ingen har någonsin påpekat vad duggregn i mörker gör för sikten så det va en liten surprise), ösregn, har även fått köra med sommardäck när temperaturen plötsligt sjönk till minusgrader + tjock dimma (satan så läskigt) men jag har ännu inte gett mig ut i riktigt snö och is.

Den vägen jag vanligtvis tar på morgnarna till jobbet innebär flera vänstersvängar där jag har väjningsplikt, ett par rondeller och hastigheter 30-40-60. 60-vägen är djävulsk redan som den är. Frågan är om jag ska undvika denna vägen o välja ett annat håll tills jag blivit säkrare som bilist, eller ska jag prova mig fram?

På 60 vägen är det INGEN som håller hastigheterna, alla gör osäkra omkörningar (förutom jag då som har prövotid o kör lagligt) och den påbörjar med en rondell o avslutas med en rondell. Ingen håller avstånd, inte ens de polisbilar jag sett farandes på vägen utan blåljus o sirener. På 60 vägen kör även ofantligt många A-traktorer, LGF-fordon och mopedister som sällan håller sig till kanten. Utöver dessa så är det många lastbilar som kör denna vägen.

Alternativ väg: längre sträcka, majoriteten av vägen är 30 och nån enstaka bit är 40. Det är mitt i stan så vägarna lär ha värmts upp. Enbart rakt fram i en rondell, endast en vänstersväng vid ett trafikljus samt en vänstersväng vid en korsning med högerregel.

Vägen tar såklart längre tid att köra då det samtidigt innebär en omväg med lägre hastigheter.

Vad tror ni blir bäst för mig - och givetvis andra som är ute på vägarna?
Uppsalabo 2022-11-20 14:05 ! Citera #
Jag skulle välja den andra väg för
1. väder och väglag, bättre snöröjning kanske
2. säkerhetstänken, jag som nybörjare vill inte störa andra
3. undvika onödiga risker som en förare och som en kollega.
Ts 2022-11-24 07:41 ! Citera #
Uppsalabo 2022-11-20
Jag skulle välja den andra väg för
1. väder och väglag, bättre snöröjning kanske
2. säkerhetstänken, jag som nybörjare vill inte störa andra
3. undvika onödiga risker som en förare och som en kollega.
Tack för svar :) Jag valde andra vägen o det gick bra. Fick åka tidigare, men kände mig 100% mer säkrare i trafiken

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest