Start > Körkortsforum > Uppkörning lastbil

Uppkörning lastbil

Tony 2022-11-13 11:07 ! Citera #
Hej, mår bra av att höra andras åsikter, berättelser och känslor inför uppkörningen. Har haft B-kort i 20 år och vill satsa på köra lastbil fast jag har jobb. Klarade teorin i augusti och har övningskört bara 4 gånger på trafikskola (aldrig privat). Imorgon blir den femte och det går relativt bra dvs börjar känna mig redo för uppkörningen. Är också helt medveten om att detta en dyr ”lek” tio papp har redan gått. Kommer att köra från Tullinge trafikverk. Skriv gärna en rad om dina upplevelser.
Gäst 2022-11-13 13:47 ! Citera #
Plugga så att du har förståelse för säkerhetskontrollen, tex. Du gör en täthetskontroll för att se att systemet är tätt ställ dig då frågan varför är det viktigt att göra det? Vad kan hända om man inte gör det?
Varför vill du höra att lufttorken pyser? Vad händer om den inte pyser
Gäst 2022-11-13 14:08 ! Citera #
Håller med dig, just bromskontrollen, att kunna förklara det helt spontant är för mig den svaraste delen av säkerhetskontrollen. Bruttovikt och lastsäkringen har jag lättare för.
Gäst 2022-11-14 00:39 ! Citera #
Ja, glöm inte bort teorin bara för att du klarat provet.
Köra är lätt, allt runtomkring är inte lika lätt.
Axelavstånd, kov...
e 2022-11-14 11:57 ! Citera #
Körde också upp med lastbil i Tullinge nyligen, med liknande förutsättningar som du - hade dock också övningskört lite privat på småvägar.

Jag fick nog inga frågor på säkerhetskontrollen utöver vad som gällde lastsäkring, tror han frågade något om vinkel på spännbanden.

Man kanske kan tycka att backa mot lastkaj är svårt om man är ovan?

När vi väl körde ut på väg var det bara att följa vägen enligt hans instruktioner om var vi skulle åka. Enda ”svårigheten” var väl att vända, blev instruerad att åka upp i Skyttbrinks industriområde för att vända. Just där finns det dock en vändplan en bit in på området som funkar toppen att vända på. Vet också att det finns åtminstone en väg i ett bostadsområde nära Tullinge som har för låg bk för att funka med körskolebilarna. Överlag kan det väl vara en bra ide att bara kika på området typ på karta eller köra runt lite så man vet lite hur det ser ut i omgivningarna.

Totalupplevelsen för mig i Tullinge var att det var ganska enkelt, körde upp med en trevlig kille som att och småpratade lite under körningen.
Gäst 2022-11-15 17:31 ! Citera #
Kul att höra att det gick bra, det gäller också att inte vara stressad på uppkörningen. Nu har jag lärt mig säkerhetskontrollen ordentligt. Har gjort ett par grova fel på den femte övning men man lär sig, kommer inte hända igen, man lär sig att tänka på mer och mer detaljer, så klart, allting handlar om erfarenhet. Tanken är att köra upp den 7/12 om inte nåt återbud dyker upp innan. Och så klart kommer jag att köra en sjätte gång dagen innan eller samma dag.
Tony 2022-11-16 11:20 ! Citera #
Det är orättvist att det är så dåligt betalt i den här branschen, har hört att lönerna ligger mellan 27 och 30t i månaden.
Det är skamligt med tanke på, dels ansvaret som är chaufför har dels vad det kostar, teori, praktik, ykb...helt orimligt.
För mig innebär detta en rejäl sänkning i lön och då blir det att automatiskt tappar man intresset att ens börja och satsa på det.
Tony 2022-11-16 14:34 ! Citera #
Jag gav mig in i det här så nu tänker jag lyckas med C-kortet. Sen får vi se om jag fortsätter vidare med ykb eller tar en paus i mellan.
Tänkte iaf berätta om några grova fel jag gjort på övningarna:
1. På 73an på väg mot Farsta från Globen finns det en avfart till Tallkrogen. Uppe på krön finns det en trakikskylt om förbud mot tunga fordon, missade den. Strax efter bad han mig att köra inne i Trångsund där det fanns en till men den fixade jag.
2. På väg 226an mot Tumba från Huddinge ber han mig om att vända så fort som möjligt. Jag väljer så klart att göra det på obemannad bensinmacken i början av Tullinge. Tänkte vända genom att köra runt den. Men taket på macken är bara 3,7m och bilen är 3,85m
Skylten satte på baksidan, tänkte inte alls utan var på väg att köra in i det. Blev stoppad i tid, så jag backade mot parkeringen istället.
Tony 2022-11-17 15:40 ! Citera #
Tog reda på hur mycket kostar YKB inom EU, det ligger runt 850-1000€.
Gäst 2022-11-17 22:53 ! Citera #
Tony 2022-11-17
Tog reda på hur mycket kostar YKB inom EU, det ligger runt 850-1000€.
Och i Sverige?
Repetition ligger runt 1500 per dag iallafall.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor