Start > Körkortsforum > Kan körskolan tvinga en ta lek…

Kan körskolan tvinga en ta lektioner?

Alle 2022-11-10 17:03 ! Citera #
Hejsan! Min lärare pratar mycket om att ”de inte kan släppa iväg mig till uppkörning ifall de inte tycker jag är redo”, det kan de väll ändå inte bestämma? De kan ju inte tvinga mig ta ett antal lektioner, de gör ju det mestadels bara för att pressa ut massa pengar eftersom jag faktiskt kör bra och säkert(och får få kommentarer). Oavsett om jag nu teoretiskt ändå inte hade varit redo är det väll inte deras ansvar? Folk som inte har tagit en enda lektion på körskola kan ju fortfarande få körkortet.

Mvh. Alle
Gäst 2022-11-10 20:06 ! Citera #
De har rättighet att släppa upp dig eller ej - på uppkörning med trafikskola (deras skola). Det är deras statistik hur många som kuggar på deras namn de bryr sig om.

Om du kuggar på deras namn så svärtar du ner deras skola. Då får de STR på sig.

Men du kan alltid däremot köra upp privat.

Där bestämmer du själv när du är redo att köra upp.

Provförrättare bedömer alla likvärdigt kvittar om du kör upp privat eller med skola ändå...
Gäst 2022-11-10 23:13 ! Citera #
Klart dom inte kan tvinga dig att ta lektioner, men du kan inte tvinga dom att ge dig en tid för uppkörning.
Det gör dom när dom tycker att du är redo.
Men det är fritt fram för dig att pröva lyckans vingar och boka tid med trafikverket bilen.
Inget speciellt kommer hända om du kuggar.
Gäst 2022-11-10 23:16 ! Citera #
Tillägg till föregående:

Fast att andra tar körkort utan att ha gått på körskola, eller tagit färre lektioner än va du gjort har väl inte så mycket med din förmåga att göra!?

Nä, se dig själv i spegeln och ta dig en fundering på om du är så bra som du tror.
Gäst 2022-11-11 21:33 ! Citera #
Gäst 2022-11-10
De har rättighet att släppa upp dig eller ej - på uppkörning med trafikskola (deras skola). Det är deras statistik hur många som kuggar på deras namn de bryr sig om.

Om du kuggar på deras namn så svärtar du ner deras skola. Då får de STR på sig.

Men du kan alltid däremot köra upp privat.

Där bestämmer du själv när du är redo att köra upp.

Provförrättare bedömer alla likvärdigt kvittar om du kör upp privat eller med skola ändå...
Nej dom får transportstyrelsen efter sig..
Gäst 2022-11-27 01:09 ! Citera #
Gäst 2022-11-11
Nej dom får transportstyrelsen efter sig..
Tillförlitlig länk på detta tack.
Gäst 2022-12-14 21:23 ! Citera #
Körskolorna anser att du smutsar ner deras statistik om du kör upp i deras namn och kuggar. Första gången jag skulle köra upp (2020) avbokade de teoriprov och uppkörning TVÅ dagar innan utan att stämma av med mig först. Fick ett sms om att det var avbokat och nästa lediga tid för uppkörning fanns inte förrän 3,5 månad senare pga corona och begränsat med tider. Blev frustrerad då de inte hade informerat mig om att de inte tyckte att jag var redo innan de avbokade så det kom som en chock för mig. Hur som helst, tappade motivationen och tog inte upp körningen förrän september det här året. Hann ta 15 lektioner med den körskolan under oktober-december, men valde att boka teoriprov och uppkörning privat den här gången. Körskolan hade inte släppt iväg mig om jag hade kört upp i deras namn den här gången heller, men det visade sig att jag satte teoriprovet och uppkörningen på första försöket ändå, trots att de inte ansåg att jag var redo då jag inte nått deras kriterier för att låta mig köra upp och skriva teoriprovet. Min rekommendation är att du kör upp privat om du verkligen känner att du är redo, ingen idé att köra upp i körskolans namn om de inte anser att du är redo och kräver att du ska ta fler lektioner för att få köra upp. Är du redo så har du inget att förlora på att ta saken i egna händer och boka tid privat!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo