Start > Körkortsforum > Körfältsbyte i cirkulationspla…

Körfältsbyte i cirkulationsplats och körfältsbyte.

gappy 2022-11-05 18:55 ! Citera #
Jag kan göra rätt bra och planera bra i cirkulationsplatser. Kuggade första gången på grund av att blinka i cirkulationsplatser (hade uppkörning på morgonen var väldigt trött, dumt att köra upp av mig). Sedan sa han att jag inte kollade speglarna när jag gjorde körfältsbyte.

Jag undrar att om man kör i en 2 filig cirkulationsplats, måste man byta körfält om man ska svänga vänster eller köra tillbaks till det högra körfältet? kommer man kugga om man inte gör det?

Och måste jag göra spegelrutiner för körfältsbyte om det är ett nytt körfält som skapas framme och det omöjligt för en bil att komma runt om mig på vänster sida.
Gäst 2022-11-06 19:25 ! Citera #
gappy 2022-11-05
Jag kan göra rätt bra och planera bra i cirkulationsplatser. Kuggade första gången på grund av att blinka i cirkulationsplatser (hade uppkörning på morgonen var väldigt trött, dumt att köra upp av mig). Sedan sa han att jag inte kollade speglarna när jag gjorde körfältsbyte.

Jag undrar att om man kör i en 2 filig cirkulationsplats, måste man byta körfält om man ska svänga vänster eller köra tillbaks till det högra körfältet? kommer man kugga om man inte gör det?

Och måste jag göra spegelrutiner för körfältsbyte om det är ett nytt körfält som skapas framme och det omöjligt för en bil att komma runt om mig på vänster sida.
När du kör i inre körfältet i en cirkulationsplats och lämnar cirkulationsplatsen så gör du ett körfältsbyte, om du inte tittar vid rätt tid (både tidigt + att du gör det en gång till när du byter) och på rätt saker så är det fett underkänt!

Det finns inget som säger att du måste placera bilen i ett visst körfält i en normal standard cirkulationsplats, men om du inte kör som rekommenderat så måste du ha en jäkla bra uppmärksamhet! För dom andra fordonen har ingen aning om vad du planerar att göra, dom tror du ska köra som det är rekommenderat att göra.
Ja det är ett körfältsbyte.

Så klart att du måste veta vad som är runtomkring dig vid sådana situationer. Annars förstår du inte riskerna i att tillexempel missa en mc som kör om dig när den inte får. Eller ett utryckningsfordon som åker förbi i hög fart
Linda 2022-11-16 20:41 ! Citera #
Jag gjorde min uppkörning idag och gjorde ”fel” på rondellen, jag höll högerfilen när jag skulle vänster. Dock sa hon att jag höll väldigt bra koll, så man behöver nödvändigtvis inte bli kuggad på det. Rekommenderar dock att du följer ”rekommendationerna”.
Gäst 2022-11-16 21:24 ! Citera #
Linda 2022-11-16
Jag gjorde min uppkörning idag och gjorde ”fel” på rondellen, jag höll högerfilen när jag skulle vänster. Dock sa hon att jag höll väldigt bra koll, så man behöver nödvändigtvis inte bli kuggad på det. Rekommenderar dock att du följer ”rekommendationerna”.
Precis som jag skrev tidigare, det finns inget som säger att du måste placera bilen i ett visst körfält i en normal standard cirkulationsplats!
Så länge du har en jäkligt bra uppmärksamhet men var beredd på att andra bilar kan korsa ditt körfält när de ska lämna cirkulationsplatsen, självklart är det ett körfältsbyte dom gör, men du har bara skyldigheter i trafiken inte rättigheter.. kanske är bättre att placera sig som rekommenderat än att krocka, är det inga bilar till vänster om dig så fortsätt du runt

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov