Jag kan göra rätt bra och planera bra i cirkulationsplatser. Kuggade första gången på grund av att blinka i cirkulationsplatser (hade uppkörning på morgonen var väldigt trött, dumt att köra upp av mig). Sedan sa han att jag inte kollade speglarna när jag gjorde körfältsbyte.
Jag undrar att om man kör i en 2 filig cirkulationsplats, måste man byta körfält om man ska svänga vänster eller köra tillbaks till det högra körfältet? kommer man kugga om man inte gör det?
Och måste jag göra spegelrutiner för körfältsbyte om det är ett nytt körfält som skapas framme och det omöjligt för en bil att komma runt om mig på vänster sida.
När du kör i inre körfältet i en cirkulationsplats och lämnar cirkulationsplatsen så gör du ett körfältsbyte, om du inte tittar vid rätt tid (både tidigt + att du gör det en gång till när du byter) och på rätt saker så är det fett underkänt!
Det finns inget som säger att du måste placera bilen i ett visst körfält i en normal standard cirkulationsplats, men om du inte kör som rekommenderat så måste du ha en jäkla bra uppmärksamhet! För dom andra fordonen har ingen aning om vad du planerar att göra, dom tror du ska köra som det är rekommenderat att göra.
Ja det är ett körfältsbyte.
Så klart att du måste veta vad som är runtomkring dig vid sådana situationer. Annars förstår du inte riskerna i att tillexempel missa en mc som kör om dig när den inte får. Eller ett utryckningsfordon som åker förbi i hög fart