Start > Körkortsforum > Körkort men fortfarande nervös

Körkort men fortfarande nervös

Okänd väg 2022-10-25 07:49 ! Citera #
Har haft körkort i 5 månader nu. Såfort jag kör okänd väg så blir jag nervös fastän jag kört nästintill dagligen i 5 månaders tid. Är detta normalt? När släpper nervositeten?
Tuuli 2022-10-25 14:11 ! Citera #
Det är helt normalt att inte känna sig helt trygg efter man tagit körkort. Prövotiden är ju egen tid att öva. Kan rekommendera att du använder GPS och tar din tid (självklart på ett säkert sätt). Att köra utan ett slutmål kan också hjälpa med att få upp tryggheten på okända vägar. Sen GPSa hem.
Gäst 2022-10-25 15:48 ! Citera #
Det låter inte helt normalt nej. Ta för dig lite. Var inte så mjäkig. Ingen vill åka bil med någon sådan. Det är även en kass mindset att ha överlag i livet. Det får du jobba på helt ärligt.
Kör man på en ny väg då kanske man tar det lite sakta och är extra uppmärksam men nervös? Njäe tyder bara på bristande kunskap eller förmåga för att ens ha körkort.
Okänd väg 2022-10-25 23:50 ! Citera #
Gäst 2022-10-25
Det låter inte helt normalt nej. Ta för dig lite. Var inte så mjäkig. Ingen vill åka bil med någon sådan. Det är även en kass mindset att ha överlag i livet. Det får du jobba på helt ärligt.
Kör man på en ny väg då kanske man tar det lite sakta och är extra uppmärksam men nervös? Njäe tyder bara på bristande kunskap eller förmåga för att ens ha körkort.
Hej oj vilket tufft svar, vaknade du på fel sida idag? :)

Detta skrev jag imorse och har sedan dess både googlat och frågat personer i min omgivning som har haft körkort allt mellan 3 år och 55 år som sagt att det är helt normalt att känna såhär till en början, vilket fått mig att känna mig mycket mer säker.
Vad jag är nervös över är 1. Inte hitta rätt och se vilsen ut och stressa upp mig över det samt 2. Resterande av trafiken då jag insåg ganska snabbt att majoriteten av bilister kör varken lagligt eller säkert när det inte längre står ”övningskör” bak på bilen längre.
Jag är inte nervös för att göra fel enligt trafikregler eller köra i sig.

Jag klarade både uppkörning och teori på första försöket utan bekymmer och har allt färskt i minnet, så blir väldigt irriterad över att du påstår att det beror på bristande kunskap eller förmåga att ens ha körkort. Lite konstruktivt svar hade kanske varit lite bättre än detta?
Okänd väg 2022-10-25 23:52 ! Citera #
Tuuli 2022-10-25
Det är helt normalt att inte känna sig helt trygg efter man tagit körkort. Prövotiden är ju egen tid att öva. Kan rekommendera att du använder GPS och tar din tid (självklart på ett säkert sätt). Att köra utan ett slutmål kan också hjälpa med att få upp tryggheten på okända vägar. Sen GPSa hem.
Det va ändå ett bra tips: att köra iväg utan slutmål o använda gps hem. Ska prova det :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest